Blogs Tekst²

Blogs Tekst2

Teksten met resultaat

Online of offline communiceren?

Online of offline communiceren?

Ons leven vindt steeds meer online plaats. Logisch dus dat je commercieel aan je online zichtbaarheid werkt. Via je website, social media, blogs en nieuwsbrieven. Maar denk ook aan offline – geprinte – uitingen. Juist door online en offline communicatie op elkaar af te stemmen vergroot je je zichtbaarheid. Lees de belangrijkste voor- en nadelen van beide media.

Voordelen online media

Online aan je naamsbekendheid en zichtbaarheid werken heeft zo z’n voordelen. Je publiceert een artikel en verspreidt het vervolgens met het grootste gemak op Twitter, Facebook en LinkedIn. Ook jouw volgers delen het bericht met één klik op de knop. Zo bereik je makkelijk, snel en goedkoop een hele hoop mensen. En omdat je online publicaties tot in eeuwigheid bewaard blijven, komt dat de vindbaarheid van je bedrijf ten goede. 

Nadelen online media

De keerzijde is dat mensen online heel selectief zijn in wat ze lezen. Ze scannen de tekst en trekt die niet direct hun aandacht, dan zijn ze weg. Bovendien krijgen ze zoveel informatie binnen, dat het überhaupt maar de vraag is of ze jouw bericht zien. Op het World Wide Web is ‘nieuws’ een relatief begrip. Nieuws is al binnen een dag oud. En ben je eenmaal weggeslikt, dan ben je ook echt uit beeld.

Voordelen van offline media

Offline media blijven relevant. Ook in deze tijd. Het is niet voor niets dat KLM na drie jaar toch weer van een online personeelsblad overstapte op een geprinte versie. 88% van de mensen geeft de voorkeur aan print, zo blijkt uit onderzoek. Ze vinden het meer ontspannen en besteden er meer tijd aan dan aan een online artikel. Gedrukte communicatiemiddelen blijven langer bewaard en worden door meerdere mensen gelezen. En omdat deze middelen zichtbaar ergens liggen, wordt er vaker aan je gedacht.

Nadelen van offline media

Offline media zijn duurder. Als je een professionele uitstraling wilt hebben, zul je je publicaties immers moeten laten opmaken door een vakkundige vormgever. Daarnaast heb je te maken met drukkosten en eventuele verzendkosten. In veel gevallen zul je ook een fotograaf moeten inschakelen. Online kun je makkelijk een foto van een lagere kwaliteit en resolutie plaatsen, maar in drukwerk komt dat al snel knullig en onprofessioneel over. 

Combineer het beste van twee werelden

Zakelijk boek je het beste resultaat door het beste van twee werelden te combineren. Online en offline. Helaas is er geen standaardoplossing hoe je dat het beste kunt doen. De ideale balans is namelijk voor elk bedrijf anders. Daar gaat een zoektocht – inclusief vallen en opstaan – aan vooraf. Het credo ‘meten is weten’ gaat hier zeker op. Want door afhankelijk van jouw product of dienst, doelen en doelgroepen gerichte keuzes te maken in je marketingmix, bereik je meer mensen en vergroot je je zichtbaarheid. En je resultaat. 

Zelf teksten schrijven? Lees m’n schrijftips
Besteed je je teksten liever uit? Neem contact op

Een bedrijfsboek: een unieke manier om je te profileren

Een bedrijfsboek: een unieke manier om je te profileren

Een bedrijfsboek. Er zijn legio redenen te bedenken om zo’n boek samen te stellen. Een jubileum van je bedrijf of een medewerker. Een afscheid of overname. De sluiting van een bedrijfslocatie. En er hoeft eigenlijk niet eens een speciale aanleiding te zijn, want met een boek over je bedrijf heb je een uniek en blijvend cadeau in handen. Het is een perfecte manier om je te onderscheiden.

Bedrijfsboek als relatiegeschenk

Veel bedrijven kennen een lange geschiedenis. Dat betekent dat er een schat aan verhalen te vertellen valt. Over hoe het bedrijf ooit is gestart en in de loop der jaren uitgroeide tot de organisatie die het vandaag de dag is. Verhalen over de ontwikkelingen. Over veranderingen in werkprocessen en techniek. Verhalen van en over de mensen die dit allemaal mogelijk maakten. Door deze verhalen te delen en te combineren met veel foto’s ontstaat een prachtig en gevarieerd bedrijfsboek. Een boek dat ervoor zorgt dat mensen zich verbonden voelen met het bedrijf. Betrokken. Het ideale cadeau voor medewerkers én relaties.

Samen de inhoud bepalen

Om een goed bedrijfsboek samen te stellen, gaan we eerst om tafel zitten. We zetten op een rijtje waar het boek over moet gaan. Voor wie het bedoeld is. Wat het doel is. En stellen zo gezamenlijk de inhoud en insteek vast. Zo kunnen we ook achterhalen welke informatie of fotomateriaal al voorhanden is en uit hoeveel pagina’s het boek zal bestaan. Op basis hiervan ontvangen jullie een voorstel. Is dat akkoord? Dan hoeven jullie alleen nog aan te geven welke mensen ik kan benaderen of interviewen om de aanvullende informatie en foto’s boven tafel te krijgen. 

Professionele vormgeving

Vervolgens ga ik alles verzamelen en structureren, interviews houden en teksten schrijven. Natuurlijk worden deze teksten door zowel de geïnterviewden als de opdrachtgever geaccordeerd, voordat ze definitief zijn. Mocht dat nodig zijn, dan schakel ik een fotograaf in voor extra foto’s. Hebben we al het materiaal compleet? Dan maakt Studio Olivier – de vormgever – er een professioneel boek van, dat qua uitstraling helemaal past bij jullie organisatie. 

Investering bedrijfsboek

De kosten van een bedrijfsboek zijn van diverse factoren afhankelijk. Van het aantal pagina’s bijvoorbeeld en van het aantal mensen dat wordt geïnterviewd. Toch vallen de totale kosten mee. Bij een oplage van 250 stuks ligt de prijs van een boek van zo’n 45 pagina’s ongeveer rond de gemiddelde prijs van een kerstpakket. En dan geef je echt iets unieks cadeau, waarmee je je bedrijf in elke willekeurige situatie op een onderscheidende manier kunt presenteren. 

Ben je op zoek naar een écht onderscheidend relatiegeschenk? Naar het ultieme cadeau voor je medewerkers? Neem dan vrijblijvend contact op om de mogelijkheden van een bedrijfsboek te bespreken. Stuur een mailtje naar kristel@tekst2.nl of pak de telefoon: 06 1995 6905.

Bedrijfscultuur & tekst – onlosmakelijk met elkaar verbonden


Bedrijfscultuur & tekst – onlosmakelijk met elkaar verbonden


4 tips voor teksten die je omzet verhogen

Hoe presenteer jij je bedrijf? Zoals iedereen in jouw branche dat doet? Of als jezelf? Eigen. Herkenbaar. Betrouwbaar ook. Je bent immers trouw aan jezelf. Echt. Mensen voelen dat feilloos aan. Toch gaat het nogal eens mis. Dan heb je een prettig, open gesprek, maar zijn alle geschreven uitingen taai om te lezen. Mega oubollig en formeel. Bedrijfscultuur en tekst liggen mijlenver uiteen. Waarom? Omdat sommige bedrijven denken dat het zo hoort. Of omdat ze denken dat het professioneel overkomt. Maar eigenlijk slaan ze de plank finaal mis. Want voor potentiële klanten is het verwarrend. Ze haken af. Vier tips hoe je die klanten juist binnenhaalt. 

Investeren in bedrijfscultuur loont

Als je professioneel en betrouwbaar wilt overkomen, is het belangrijk dat jouw bedrijfscultuur in al je communicatie-uitingen herkenbaar naar voren komt. En dat die eenduidig is. Ben je tijdens een gesprek reuze amicaal en informeel, maar verstuur je vervolgens een mail in de u-vorm, die begint met geachte en eindigt met hoogachtend? Dan krabt jouw klant zich nog ’s achter z’n oren. Hij snapt niet waar hij aan toe is. Uniform en helder jouw bedrijfscultuur uitstralen: daar draait het om. Qua beeld én qua tekst. Gewoon zijn wie je bent. Coolblue is daar een aansprekend voorbeeld van. En het mooie is: investeren in je bedrijfscultuur levert je ook echt meer omzet op. 

4 tips voor teksten die bij jouw bedrijfscultuur passen én je wat opleveren

Tip 1: Bepaal jouw bedrijfscultuur

Hoe is de cultuur binnen je bedrijf? Gewoon, onderling? Hoe gaan jullie met elkaar om? Amicaal? Zakelijk? Hoe kleden jullie je? Formeel? Informeel? Waar worden jullie in je werk blij van? Wat zijn jullie (langetermijn) doelen? Als je dat op een rijtje hebt, kijk dan eens met een frisse blik naar je communicatie-uitingen: passen die bij die cultuur? Want natuurlijk mag je je best een beetje aanpassen aan de markt en je klanten, maar laat vooral ook jezelf zien. Laat zien waar je voor staat. Dat wordt namelijk gewaardeerd! Juist die authenticiteit maakt jou anders dan de meute. Dat maakt dat je opvalt. Dat je mensen aanspreekt. Het is je sterke kant. Je kracht. Je toegevoegde waarde. Benut die.

Tip 2: Schrijf in spreektaal

Zorg dat je teksten voelen alsof je met je klanten in gesprek bent. Spreek je mensen normaal aan met je? Dan doe je dat ook in je communicatiemiddelen. Ben je altijd wat formeler? Dan is u een vanzelfsprekende keuze; ook in je tekst.
Schrijf verzorgde spreektaal. Gebruik jij ooit woorden als dientengevolge, daaromtrent, alsmede of welke als je met iemand praat? Nee toch? Laat ze dan ook in je teksten achterwege.

Tip 3: Denk aan je doelgroep

Jij bent expert binnen jouw vakgebied. Maar over hoeveel kennis beschikt jouw potentiële klant? Pas je taalgebruik daarop aan. Over het algemeen geldt: houd het simpel en vermijd vakjargon. Is vakjargon onvermijdelijk? Licht het dan toe. Je mag er niet vanuit gaan dat iedereen begrijpt wat je bedoelt. Want degenen die beslissen of ze met jou in zee gaan, zijn lang niet altijd degenen die inhoudelijk weten hoe de vork in de steel zit. 

Tip 4: Schrijf al je teksten in één stijl

Ga je met je teksten aan de slag, beperk je dan niet alleen tot de teksten van je website, folders en nieuwsbrieven. Kijk ook eens naar de brieven en mails die de deur uitgaan. Naar de offertes. Zorg dat alles in één stijl is geschreven, dat het totaalplaatje klopt. Zo weet je klant precies waar hij aan toe is en win je vertrouwen. 

Met deze tips schrijf je teksten die passen bij wie jij als bedrijf bent. En trek je dus ook de klanten aan die bij je passen. Misschien helpt m’n blog met schrijftips voor goede commerciële teksten je ook nog een stapje verder op weg. Zie je door de bomen het bos niet meer? Dan mag je me natuurlijk altijd even bellen: ik help je graag verder. 

PS: Als je toch bezig bent: kijk ook ’s hoe medewerkers jouw klanten aan de telefoon of tijdens een gesprek benaderen. Past die manier van communiceren in het totaalplaatje?

3 HR-trends die jouw tekst verbeteren

3 HR-trends die jouw tekst verbeteren

Als een bedrijf vroeger een goede naam had, kon het daar eindeloos op teren. M’n vader werkte bijna vijftig jaar bij Rijkswaterstaat. En dronk altijd Douwe Egberts koffie. Zonder er bij na te denken. Een bedrijf of merk was wat het was en medewerkers en klanten voegden zich daarnaar. Ze zijn er nog steeds: bedrijven die vooral zichzelf heel belangrijk vinden. Dat merk je bij de werving van nieuwe medewerkers én in hun algemene communicatie. En in beide gevallen werkt dat niet meer. Lees de HR trends die ook jouw tekst verbeteren.

Toen ik een blog schreef voor één van mijn opdrachtgevers, stuitte ik op een artikel waarin Tom Haak, directeur van het HR Trend Instituut, relevante HR-trends signaleert. En een aantal van die trends zijn zeker ook voor jouw communicatie van belang. Voor je website, blogs, nieuwsbrieven, folders… Zo schrijf je teksten die je klanten boeien en jou wat opleveren. 

HR-trends die jouw tekst verbeteren

Trend 1: Individualisme

Wat was het leven vroeger gemakkelijk. Zowel bij HR als in teksten richtte je je gewoon tot iedereen. Doelgroepen? Huh? Natuurlijk zijn er nog steeds bedrijven die menen dat ze daarmee wegkomen. Toch ontkom je er in de praktijk niet aan je doelgroepen te definiëren. Die bepalen je tone of voice. De media die je inzet. Het maakt namelijk nogal een verschil of je zakelijke beleggers of installateurs wilt overtuigen. Heb je verschillende doelgroepen? Stel dan ook verschillende teksten op. Richt je direct tot je lezer en zorg dat hij zich persoonlijk voelt aangesproken.

Trend 2: Power to the people 

Vroeger bepaalden bedrijven hoe en wat er gebeurde. Wilde je daar werken? Wilde je er iets kopen? Dan had je je te schikken naar de mores van de organisatie. Naar het standaardaanbod dat er was. Bedrijven hadden de macht. Wat klanten of (potentiële) medewerkers wilden, was van ondergeschikt belang. Maar tegenwoordig vindt de klant met één klik op de knop tien anderen, die hetzelfde doen of bieden als jij. Jouw klant zit aan de knoppen. En daar kun je maar beter rekening mee houden. Zorg dus dat je je klanten pleast. Denk na over wat zij willen. Waar zij behoefte aan hebben. En geef daar in je teksten antwoord op.

Trend 3: Meer openheid 

Je salaris. Je ervaringen met een (oud-)werkgever. Daar werd vroeger niet over gesproken. Nu wordt het gewoon online gedeeld. Het is belangrijk je daarvan bewust te zijn. Als je dingen onder het vloerkleed veegt en ze komen uit, heb je de poppen aan het dansen. Bedenk dat openheid ook z’n positieve kanten heeft. Legitimiteit en vertrouwen. Minder kans op reputatieschade. Maar let wel op waarover je communiceert. Uit onderzoek blijkt namelijk dat communiceren over negatieve zaken leidt tot de minst positieve reputatie.

Bovenstaande HR trends (en trends in z’n algemeenheid) hebben altijd impact op hoe jij je als bedrijf het beste kunt presenteren. Wil jij daar met je teksten op aanhaken? Dan help ik je graag verder. Neem gewoon een keer contact op, dan bespreken we de mogelijkheden.

Tips voor succesvolle online teksten

Tips voor succesvolle online teksten

Wil jij dat je teksten wat opleveren? Dan schrijf je voor een online medium andere teksten dan voor geprinte media. Omdat tekst op papier lekkerder leest, mag die best wat uitgebreider zijn. Online is dat een heel ander verhaal. Daar moet je in een oogwenk de aandacht trekken én vasthouden. Compact schrijven is noodzaak. Doe je dat niet? Dan ben je je lezers al ruimschoots voor de laatste punt kwijt. Zeven tips voor succesvolle online teksten.

7 tips voor online teksten

1. Trek de aandacht

Zorg voor een pakkende titel, die aansluit op de vragen en behoeftes van je doelgroep.

2. Houd die aandacht vast

Online val je in de inleiding meteen met de deur in huis. Benoem het probleem van je doelgroep, zodat zij zich aangesproken voelen. Vervolgens stip je kort de oplossing aan die jij biedt.

3. Bouw je verhaal logisch op

Denk goed na over de opbouw van je tekst. Breng een duidelijke structuur aan, die je zichtbaar maakt met heldere tussenkopjes. De belangrijkste informatie zet je bovenaan, het minst belangrijke onderaan. Ook de AIDA-methode kan je helpen.

4. Houd het compact

Houd je tekst zo kort mogelijk. Probeer te voorkomen dat mensen moet scrollen. Lijstjes werken prima.

5. Schrijf SEO

Met een SEO tekst word je beter gevonden door de zoekmachines. Met een paar handige tips is jouw tekst SEO-proof en levert ie je meer op.

6. Maak je tekst aantrekkelijk

Zorg voor voldoende witruimte en ondersteun je tekst met foto’s. Hier vind je een overzicht met 50 sites voor gratis foto’s.

7. Activeer je lezers

Zorg dat je lezers in actie komen. Maak het ze ook gemakkelijk. Voeg een knop toe waarmee ze met één klik een volgende stap zetten. En voeg buttons toe om je artikel te delen op social media. Zo verbeter je je zichtbaarheid.

Ga je zelf aan de slag? Lees dan ook mijn blog met 7 schrijftips voor succesvolle webteksten. Heb je geen tijd en/of zin dit zelf uit te puzzelen? Neem dan contact met me op: ik help je graag.

Ghostwriter

Ghostwriter

Waarom een ghostwriter? Omdat je je expertise wilt laten zien. Je online zichtbaarheid wilt vergroten. Beter vindbaar wilt zijn. Content is immers koning. Maar als je zelf geen tijd hebt om al die content te schrijven of het je niet lukt een aansprekend stuk op papier te zetten, biedt een ghostwriter uitkomst. Zo profileer jij je moeiteloos als expert.

Meer content, beter vindbaar

Als je als bedrijf succesvol wilt zijn, is online aanwezigheid en vindbaarheid van groot belang. En dus moet je zorgen dat je keer, op keer, op keer onder de aandacht komt. Dat je steeds weer nieuwe, relevante content publiceert, die past bij de behoefte en vragen van jouw doelgroep. Tuurlijk, klinkt allemaal logisch, maar waar haal je in vredesnaam de tijd vandaan om al die blogs, persberichten, nieuwsbrieven of mailings te schrijven? En heb je er überhaupt wel kaas van gegeten, van schrijven?

Strategie

Als jouw teksten een verkeerde insteek hebben of slecht leesbaar zijn, zijn ze eigenlijk al zinloos. En met lukraak wat berichtjes online knallen, ga je het ook niet redden. Je moet echt voor ogen hebben waar je naartoe wilt. Je moet dus een strategie hebben. Er moet een fundament onder je content liggen. Dat zorgt er ook voor dat content schrijven een professionele insteek vereist. Op internet vind je verschillende blogs met handvatten voor het schrijven van blogs, nieuwsbrieven en persberichten. Dat helpt je zeker als je besluit hier zelf mee aan de slag te gaan.

Ghostwriter vergroot zichtbaarheid

Heb je geen tijd of zin om zelf content te produceren? Ik schrijf heel regelmatig blogs, persberichten, nieuwsbrieven en mailings voor andere bedrijven: als ghostwriter. Bedrijven of personen publiceren deze content onder hun eigen naam. Soms wel ’s jammer, want er zitten best aansprekende namen bij. Maar het gaat erom dat zij alle aandacht krijgen. Dat zij gezien worden. Dat zij aantonen expert te zijn binnen hun vakgebied. En dus doe ik mijn werk gewoon anoniem, achter de schermen. Maar als ik die tekst dan later weer ergens zie opduiken, ben ik stiekem best een beetje trots! Want zichtbaarheid: daar draait het om!

Wil jij dat (potentiële) klanten jou steeds tegenkomen online? Wil je moeiteloos content genereren? Neem contact op!

7 schrijftips voor een goede commerciële tekst

7 schrijftips voor een goede commerciële tekst

Een goede commerciële tekst schrijven? Best simpel als je een locatie aan een hagelwit palmenstrand wilt verkopen. Met een verleidelijke foto en titel ben je sowieso verzekerd van aandacht. Maar als het om machines, techniek of IT-programma’s gaat, moet je meer moeite doen. Toch kun je ook dit soort producten of gerelateerde diensten overtuigend onder de aandacht brengen. Online of op papier.

Met deze 7 tips schrijf jij een goede commerciële tekst

1. Val met de deur in huis

Mensen worden dagelijks doodgegooid met berichten. Je moet dus echt in één keer de aandacht trekken. Zorg daarom voor een aansprekende titel. Voor een foto die opvalt. Doe je dat niet? Dan hebben jouw klanten al weer ergens anders op geklikt…. Of belandt jouw folder linea recta bij het oud papier.

2. Ken je doelgroep

Bij complexe materie kun je alleen aandacht trekken als je precies weet waar jouw klant behoefte aan heeft. Wat wil hij bereiken? Wat is zijn probleem? Waarom biedt juist jouw product of dienst de ultieme oplossing? Door de problematiek of oplossing meteen én aansprekend te benoemen, voelen mensen zich aangesproken en lezen ze verder.

3. Houd het compact

Ellenlange verhandelingen? Kansloos. Houd het lekker compact en overzichtelijk. Schrijf korte alinea’s, met heldere tussenkopjes, zodat mensen je tekst in één oogopslag kunnen scannen. En zorg dat ook je zinnen kort zijn. Vervang ’s een komma door een punt.

4. Schrijf actief

Schrijf actief: dan komt er meer vaart in een tekst. Vermijd woorden zoals zouden, kunnen en worden zoveel mogelijk. Kijk ook ’s naar de gebruikte zelfstandig naamwoorden. Soms zijn dat verkapte werkwoorden. Buig bijvoorbeeld ‘Het voorkomen van problemen is onze belangrijkste taak’, om naar: ’Problemen voorkomen is onze belangrijkste taak.’

5. Maak het makkelijk

Laat vakjargon zoveel mogelijk achterwege. Tenzij je doelgroep alleen uit vakidioten bestaat natuurlijk. Je toont je professionaliteit juist door de meerwaarde van je producten of diensten in begrijpelijke taal toe te lichten. Bijkomend voordeel van een heldere, prettig leesbare tekst: je hele verhaal wordt gelezen.

6. Belangrijkste bovenaan

Ben je online actief? Structureer je alinea’s dan zo, dat de belangrijkste informatie – de belangrijkste verkoopargumenten of USP’s – bovenaan staat. Dat zijn de redenen waarmee je overtuigt. Naar mate je verder naar beneden gaat, neemt de relevantie af. Wees vooral jezelf én wees eerlijk. Een zeepbel verkoop je maar één keer…
Zorg bij een folder dat je lezer direct ziet waarom deze belangrijk voor hem is: op de voor- én achterkant.

7.  Zet aan tot actie

Je wilt verkopen. Zet dus aan tot actie. Verwijs mensen naar je producten of diensten. Vraag ze contact met je op te nemen. Laat ze zich aanmelden voor een nieuwsbrief.  Zorg online dat je het je klanten zo gemakkelijk mogelijk maakt. Met één klik op een knop moeten ze je kunnen bellen of mailen. En laat ze ook voor een nieuwsbrief of bestelling zo min mogelijk invullen.

Met deze tips geven je handvatten om zelf een goede commerciële tekst te schrijven. Heb je gevoel dat je het nog niet helemaal in de vingers hebt? Of heb je gewoon geen tijd om een gedegen tekst op papier te zetten? Neem dan zeker contact met me op!

5 tips voor meer zichtbaarheid

5 tips voor meer zichtbaarheid

Je wilt meer zichtbaarheid, maar… ‘Het is zo onwijs druk: we komen er niet aan toe dat persbericht op te stellen.’ ‘We hebben volgende week een beurs. Maar we zijn te laat om folders te laten maken.’ ‘We willen meer bekendheid, maar hebben echt geen tijd om steeds een nieuwsbrief te schrijven.’ Herken je dat? Je bent zo gefocust op je dagelijkse beslommeringen, dat de zichtbaarheid van je eigen bedrijf er onder lijdt. Hoe voorkom je dat?

5 tips om je zichtbaarheid structureel te vergroten

Tip 1: Bedenk een strategie

Nee: je hoeft geen enorm rapport in elkaar te draaien. Maar je moet wel bedenken wat je nou eigenlijk echt wilt. Moet je totale bedrijf aandacht krijgen? Of leg je de nadruk op één product of dienst? Focus voorkomt dat je in je communicatie van A naar L naar F schiet. Daardoor weten jouw klanten beter wat jij ze te bieden hebt.

Tip 2: Wat staat er op de agenda?

Beurzen en evenementen, productlanceringen, een jubileum: het zijn allemaal activiteiten die lang van tevoren vastliggen. Je kunt ze dus ruim van tevoren inplannen. Doe dat dan ook. Maak een overzicht en bedenk hoe je deze momenten inzet om je zichtbaarheid te vergroten. Wat je voor elk onderdeel nodig hebt aan communicatiemiddelen. Plan ze in. Dat geeft lucht en zorgt dat je kunt anticiperen.

Tip 3: Stel een jaarplanning op

Nu je de meest belangrijke communicatiemomenten hebt vastgelegd, zie je ook de ‘gaten’ in je agenda: de perioden waarin klanten niets van je horen. Hoe kun je op die momenten jouw bedrijf onder de aandacht brengen? Valt er iets vertellen over interessante projecten? Heb je tips? Willen jouw opdrachtgevers hun ervaringen delen? Zijn er marktontwikkelingen waarop je kunt aanhaken? De insteek kan heel divers zijn. Maar zorg dat je keer op keer op het netvlies van je klanten staat. Dat ze aan je denken. Bedenk ook hoe jij je (potentiële) klanten gaat benaderen. Nieuwsbrieven? Blogs? Persberichten? Social media? Een combinatie? Leg het vast.

Tip 4: Maak mensen verantwoordelijk

Zorg dat de communicatietaken formeel onderdeel worden van het takenpakket van je medewerker(s). En spreek ze er ook op aan als er dingen blijven liggen. Zoek vooral naar mensen die het leuk vinden hiermee bezig te zijn. Die zelf al actief zijn op social media bijvoorbeeld. Die kennen het klappen van de zweep en pakken het als vanzelfsprekend op. Dan hoef jij alleen nog de hoofdlijnen in de gaten te houden.

Tip 5: Blijf doorgaan

Helaas: je zichtbaarheid vergroten is vooral een kwestie van volhouden. Eén keer groots uitpakken en daarna niets van je laten horen? Dan zijn mensen je weer snel vergeten. Juist als je keer op keer voorbij komt, denken ze aan jou als ze behoefte hebben aan jouw product of dienst. Dus: de aanhouder wint. Alleen als je structureel investeert in zichtbaarheid, levert het je wat op.

Meer lucht én meer zichtbaarheid

Vind je het ondanks bovenstaande tips lastig jouw zichtbaarheid structureel in te bedden binnen de dagelijkse hectiek van je bedrijf? Kom je eigenlijk tijd én mankracht tekort om dit serieus op te pakken? Neem ’s contact met me op. Dan kunnen we sparren over de mogelijkheden die jou lucht geven én tegelijkertijd je zichtbaarheid vergroten.

 

Strategisch communiceren: meer rust, meer resultaat

Strategisch communiceren: meer rust, meer resultaat

De vakantie is achter de rug en je batterij is weer opgeladen. Er ligt een heel jaar voor je. Hoe geef jij daar invulling aan? Ga jij je werk op eenzelfde manier aanpakken als altijd? Of ga je het anders doen? Beter? Je nu eens echt richten op hetgeen je het liefst wilt doen en bereiken? Je laten leiden door bewuste keuzes en vervolgens gerichte stappen zetten? Strategisch communiceren? Een aanlokkelijk vooruitzicht, want daardoor heb je vaker het gevoel dat je nog lekker in je hangmat ligt. En het levert je ook nog ’s meer op. 

Goede voornemens

Ik merk zelf dat mijn goede voornemens in de hectiek van een gewone werkweek vaak in het niets oplossen… Of ergens onderaan m’n to-do-lijstje bungelen, voor ooit… Als het rustiger is. Deadlines, afspraken nakomen, klanten tevreden houden… Heb jij dat ook: dat het er niet van komt ’s rustig stil te staan bij wat je echt wil? Na te denken over wat goed is voor jou. Voor jouw bedrijf. Om vervolgens bewust te kiezen en nieuwe doelen na te streven.

Te druk om te doen wat je wilt doen

Te druk. Geen tijd. Tja… En vervolgens werk je je drie slagen in de rondte. Ben je bezig met dingen die je eigenlijk minder leuk vindt. Die misschien helemaal niet zoveel opleveren. Of doe je veel moeite om klanten aan je te binden die helemaal niet zo belangrijk voor je zijn… Kortom: je verzandt in het moment. Dat zorgt voor onrust en stress. En je bedrijf groeit niet. Of in elk geval niet in de richting die jij zou willen.

Strategisch communiceren

Echt kiezen. Het blijft lastig. Spannend ook, want het betekent dat je sommige dingen loslaat. Toch loont het zeker de moeite hierover na te denken. En er tijd voor in te ruimen. Want met strategische keuzes bereik je meer, met minder moeite. Wat is jouw doel? Wat is jouw boodschap? Wie is jouw doelgroep? Welke communicatie-uitingen helpen je die doelen te realiseren? Een nieuwe website? Blogs, nieuwsbrieven, mailingen? Pas als je dat allemaal helder voor ogen hebt, ben je klaar voor een volgende stap. Een strategische stap, die je brengt waar je wilt zijn.

Relaxt je rust doelen bereiken

Ga jij aan je doelen werken, zorg dan dat al je communicatie-uitingen daarop gericht zijn. Dat je boodschap eenduidig, helder en overtuigend is. Dat je je tekst afstemt op de vraag van je klanten. En dat je jouw kracht en toegevoegde waarde zo verwoordt dat je ze over de streep trekt. In mijn blogs vind je diverse tips voor webteksten schrijven, blogs schrijven, nieuwsbrieven schrijven of persberichten schrijven. Ontbreekt het je aan de tijd dit zelf op te pakken? Ik help je graag. Samen vergroten we jouw zichtbaarheid en brengen we jouw einddoel steeds dichterbij. Terwijl jij je ondertussen gewoon focust op jouw eigen taken. In alle rust.

PS: Verschillende mensen om me heen doen het al: ze trekken zich één of twee keer per jaar terug op een mooie plek, om daar op hun gemak en met volledige focus aan de strategische plannen voor hun bedrijf te werken. Dat is mijn goede voornemen voor dit najaar. En omdat het een heel aanlokkelijk vooruitzicht is, gaat dat er ook zeker van komen!

Zo schrijf je een goed persbericht: 7 tips

Zo schrijf je een goed persbericht: 7 tips

Met een goed persbericht vergroot je je zichtbaarheid. Maar dan moeten redactieleden wel meteen enthousiast zijn als ze jouw bericht lezen. Anders beland je niet in de media, maar op de grote stapel. Zorg dus voor een aansprekend en overtuigend verhaal. Met een paar eenvoudige richtlijnen kom je al een heel eind.

In m’n vorige blog vertelde ik je al dat je nooit zomaar wat op papier moet zetten. Denk eerst goed na, voordat je een persbericht schrijft. Heb je alles helder op een rijtje? Dan kun je beginnen.

1. Een aansprekende titel

Bedenk een titel die de aandacht trekt én de lading dekt. Natuurlijk is die actief. Zouden, kunnen, worden? Meteen schrappen! Ook in de rest van je persbericht trouwens.

2. Intro met vijf W’s

In de inleiding vat je de tekst kort samen: in maximaal vier regels. Wat je in elk geval moet noemen: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom.

3. Het belangrijkste bovenaan

Nu begin je met de eigenlijke tekst. Die tekst deel je in in twee of drie alinea’s, waarbij je begint met de belangrijkste informatie. Zorg dat je verhaal ook begrijpelijk is als de laatste alinea vervalt. Is er weinig ruimte in een medium, dan knippen ze die alinea er gewoon af.

4. Schrijf een lekker lopend verhaal

Een persbericht mag best leuk zijn om te lezen. Sterker nog: als je een lekker lopend verhaal schrijft, heb je meer kans op publicatie én op resultaat. Wel belangrijk: wees objectief. Wil je toch een mening geven? Gebruik dan een quote. En laat vakjargon achterwege. Hoe meer mensen het persbericht (kunnen) lezen en begrijpen, hoe beter.

5. Duidelijke tussenkoppen

Zorg voor witregels tussen de alinea’s en voor duidelijke tussenkoppen. Als lezers de koppen scannen, moeten ze op hoofdlijnen weten waar je tekst over gaat.

6. Zorg voor beeldmateriaal

Een foto of afbeelding maakt je persbericht aantrekkelijker. Bovendien val je dan meer op als het artikel wordt geplaatst. En daar doe je het toch voor.

7. Meer informatie

Is je verhaal klaar? Zet er dan letterlijk een streep onder. Daaronder zet je: Informatie voor de redactie. En daar weer onder zet je jouw contactgegevens. Eventueel met een link naar je site voor aanvullende informatie.

Persbericht versturen

Zo, klaar! Nog een laatste check. Past alles op 1 A4? Heb je héél goed gecontroleerd of er geen fouten in staan? Dan plak je je bericht in de mail. NB: verstuur je persbericht NOOIT als bijlage. De kans dat je meteen in de prullenbak belandt, is dan heel groot.
In de onderwerpregel van je mail zet je: PERSBERICHT – met daarachter de titel van je persbericht. Vervolgens plaats je alle mailadressen van redacties in het veld BCC. Wil je zeker weten dat het bericht goed is verzonden? Zet je eigen mailadres er dan ook bij. Dan volgt de laatste actie: klik op verzend!

Heb je zelf geen tijd om persberichten te schrijven, maar wil je wel je zichtbaarheid vergroten? Neem contact op. Ik help je graag.