Website onvindbaar

5 redenen waarom je website onvindbaar is


 

5 redenen waarom je website onvindbaar is

 

Home Blog 5 redenen waarom je website onvindbaar is

Is je website onvindbaar in de zoekmachines? Dat kan verschillende oorzaken hebben. Want helaas: het volstaat niet om gewoon een website online te zetten. Je moet ook serieus nadenken over de techniek die je hiervoor gebruikt, de content die je plaatst, de manier waarop je je teksten schrijft én met enige regelmaat nieuwe inhoud publiceren. Hier lees je 5 redenen waarom jouw website niet te vinden is in de zoekresultaten van Google. En wat je dus kan doen om dat te veranderen.

Je website onvindbaar: hier komt het door

  1. Je website is niet responsive

Herken je dat: dat je op je telefoon iets opzoekt op internet, maar dat de site heel klein opent? Dat je moet inzoomen om een button aan te kunnen klikken? En dat je vervolgens moet schuiven over het scherm om te tekst te kunnen lezen? De website is duidelijk voor een computer gemaakt. Super onhandig! Logisch dus dat een groot deel van de bezoekers afhaakt. Uit onderzoek blijft dat 52% van de gebruikers via hun mobiel op internet gaat. 43% gebruikt een laptop of desktop. Dat betekent dus dat je met een niet responsive website de deur dichtgooit voor dik 50% van je potentiële bezoekers. Aanpassen dus!

  1. Je gebruikt geen zoekwoorden

Je komt ze best nog vaak tegen: homepages waarop je welkom wordt geheten op de website van @naam bedrijf@. Maar als ik een installateur zoek, dan zoek ik naar installateur, in combinatie met de plaatsnaam. Alleen als ik al bekend ben met een installatiebedrijf, zoek ik op die naam. En je wilt juist de mensen bereiken die je nog niet kennen.

Schrijf de teksten dus niet vanuit jezelf, maar kruip in de huid van je (be)zoeker. Waar heeft die behoefte aan? Welke woorden gebruikt hij om informatie te verzamelen? Op welke producten en diensten wil jij je als bedrijf focussen? Wat is je doel? Maak een lijst met zoekwoorden. Een Keyword planner maakt vervolgens inzichtelijk welke woorden of woordcombinaties je het beste kunt gebruiken. In Google Trends kun je ook de resultaten van zoekwoorden met elkaar vergelijken.

  1. Je teksten zijn niet SEO

Je hebt teksten geschreven en al je zoekwoorden zitten erin. Maar helaas, Google snapt er niets van. Resultaat: je bent nog steeds onvindbaar. Google heeft namelijk bepaalde ‘haakjes’ waarmee je webpagina’s worden geïndexeerd. Dus: wil je dat je teksten Search Engine Optimized (SEO) zijn, hanteer dan de SEO-schrijfwijzer.

Heb je je tekst helemaal SEO gemaakt, zorg dan ook dat Google precies welke zoekwoorden je hebt gebruikt. Dat doe je door in het CMS je zoekwoord(en) aan te geven. Vul dan ook meteen de SEO paginatitel en de meta-omschrijving in, met daarin je zoekwoord. De meta-omschrijving is de tekst die je op Google ziet onder de titel van de zoekresultaten. Pas als je dat allemaal hebt gedaan, is je tekst echt SEO. Door de WordPress plugin Yoast SEO toe te voegen aan je CMS, zie je meteen welke punten je nog moet aanpassen om te tekst goed leesbaar en SEO te maken.

  1. Je website is te statisch

Met een homepage, producten- en/of dienstenpagina en een pagina over je bedrijf ben je er nog niet. Google wil namelijk graag dat je regelmatig nieuwe berichten plaatst. Dat je in- en externe links legt. Dat je bezoekers trekt en dat die ook terugkeren. Want: hoe meer bezoekers op je website, hoe interessanter Google je vindt. En je trekt alleen lezers als je regelmatig wat nieuws te melden hebt.

Door met enige regelmaat berichten op je site te plaatsen, laat je je klanten bovendien zien dat je nog steeds actief bent. Als ik op een site kom waar het laatste nieuwsbericht dateert van twee jaar geleden, vraag ik me toch af of dit bedrijf nog wel bestaat. Laat dus zien dat je volop bezig bent.

  1. Je website is onveilig

Voor jouw www-adres in de adresbalk staat geen ‘slotje’. Sterker nog, er staat ‘Niet beveiligd’. Dat betekent dat de gegevens die klanten op je site invullen, onversleuteld worden verstuurd. Google geeft de voorkeur aan bedrijven die de veiligheid van hun klanten serieus nemen. Je past dit heel eenvoudig aan door via je provider een SSL-certificaat te regelen voor je domein.

Mensen zijn belangrijker dan een algoritme

Je website onvindbaar: dat wil je natuurlijk niet. Met de bovenstaande punten beter je je zichtbaarheid, maar pas op dat je niet doorslaat. Je wilt namelijk wel dat gebruikers snappen waar je site over gaat. Soms zie je namelijk heel rare zinsconstructies voorbijkomen. Dan weet je eigenlijk al genoeg. Die teksten zijn alleen geschreven om gevonden te worden. Kennelijk vinden ze het minder relevant dat jij er als klant geen touw aan kunt vastknopen. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik haak meteen af. Next! Zorg dus vooral voor een prettig leesbare website. En ja: die kan ook zo inrichten en schrijven dat hij prima wordt gevonden.