SEO schrijven

SEO schrijven verbetert je vindbaarheid en zichtbaarheid


 

SEO schrijven verbetert je vindbaarheid en zichtbaarheid

 

Home Blog SEO schrijven verbetert je vindbaarheid en zichtbaarheid

Wil jij dat jouw website goed vindbaar is in de zoekmachines? Zorg dan dat iedere webpagina SEO is: Search Engine Optimized. SEO schrijven lijkt misschien lastig, maar door een aantal eenvoudige regels toe te passen, kan jij het ook. Gevolg? Betere vindbaarheid én zichtbaarheid van je bedrijf.

SEO schrijven in 7 stappen

  1. Bepaal je zoekwoord(en)

Op basis van je bedrijfsdoelen bepaal je welke content een bijdrage kan leveren aan het realiseren van die doelen. Naar welke content zoeken jouw (potentiële) klanten? Daar zoek je passende zoekwoorden (focus keywords) bij. Een zoekwoord kan uit één of meerdere woorden bestaan. Zo kan het zoekwoord voor deze pagina ‘blog’ zijn, maar omdat dat zo algemeen is, wordt het dan lastig om hoog in de zoekresultaten te eindigen. ‘SEO blog’ is al veel specifieker. En je kunt bijvoorbeeld ook je plaatsnaam aan je keyword toevoegen. Probeer echt te bedenken waar jouw mogelijke bezoekers op zoeken in Google. Google Trends geeft je inzicht in de zoekvolumes, dat kan je helpen je zoekwoord te specificeren. Per webpagina snijd je steeds één onderwerp aan en dat koppel je aan je zoekwoord.

Zorg dat je elk keyword maar één – of hoogstens twee – keer gebruikt op je website!

  1. Zet je zoekwoord op de juiste plaatsen

Per pagina laat je het zoekwoord terugkomen in de:

  • Paginatitel
  • Kop van je artikel (is vaak hetzelfde als paginatitel)
  • Inleiding
  • Eerste tussenkop
  • Naam van de foto
  • In- en/of externe link
  • URL van de pagina (zie punt 7c)

Zet het zoekwoord zo ver mogelijk vooraan in de titel. Naar mate je het zoekwoord meer naar achteren staat, vindt Google het minder interessant.

  1. Gebruik synoniemen en gerelateerde woorden

Natuurlijk benoem je je zoekwoord een aantal keer in de tekst, maar té vaak pakt verkeerd uit. Eindeloos herhalen, je zoekwoord in witte letters op een witte achtergrond plaatsen: het werkt echt averechts. Google ziet het namelijk als keyword-spam, waardoor je positie in de zoekresultaten juist verslechtert. Bovendien is het mega-irritant voor je bezoekers om teksten met eindeloze herhalingen te lezen, dus die haken gewoon af. Wat je wel kan doen: synoniemen van je zoekwoord gebruiken. www.Synoniemen.net is een handig hulpmiddel. Gerelateerde woorden zijn ook een prima alternatief. Voor ‘blog’ zijn dat bijvoorbeeld woorden als website, internet, SEO schrijven en tekstschrijver.

  1. Voeg links toe

Je verbetert je vindbaarheid door interne links te leggen: naar andere blogs of aanbodpagina’s op je eigen site. Mocht je het even niet weten, dan kun je altijd in de laatste alinea een link toevoegen naar de contactpagina: Heb je nog vragen? Neem contact op.
Als het passend is, voeg dan ook externe links toe naar relevante websites. Laat de externe links openen in een nieuw venster, zodat je bezoeker makkelijk terug kunnen klikken naar jouw website.

  1. Voeg de kopgrootte in

Zoekmachines doorzoeken razendsnel je tekst. Door een bepaalde zwaarte aan je tussenkopjes toe te kennen, weten zoekmachines beter wat relevant is. De titel is het meest belangrijk en heeft automatisch Koptekst 1: daar hoef je niets voor te doen. Alle andere tekst in je bericht wordt gezien als Paragraaf: dat is één brei aan informatie. Aan jou de taak daar orde in aan te brengen. Dat doe je door in je CMS een tussenkopje te selecteren en vervolgens in het menu te kiezen voor Koptekst 2, Koptekst 3 et cetera. Hoe hoger het cijfer, hoe minder waarde het kopje krijgt voor Google. Zijn alle alinea’s even belangrijk? Dan gebruik je alleen Koptekst 2. Som je binnen een alinea een aantal items op dat je verder toelicht? Maak dan gebruik van Koptekst 3. Ga bij voorkeur niet dieper dan dat: zo blijft het lekker overzichtelijk voor de lezer.

  1. Maak je tekst lang genoeg

Wil je je tekst SEO schrijven, zorg dan dat deze rond de 350 woorden lang is. Als je alle SEO randvoorwaarden goed toepast, kom je nog wel ’s weg met zo’n 250-275 woorden. Weet je echt niet meer wat je moet vertellen, maar wil je toch dat je tekst SEO is? Voeg dan een algemene alinea toe over je organisatie of een gerelateerd(e) product/dienst.
Langere teksten zijn altijd prima.

  1. Maak je pagina helemaal SEO

Vul in het CMS bij de pagina onderstaande gegevens in bij Yoast SEO:

  1. Focus keyword
  2. SEO titel (die kan soms net wat langer zijn dan de gewone titel. Deze SEO titel verschijnt als kop in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google)
  3. Slug (dat is de tekst die je in de URL terugziet achter de backslash, na de naam van de website. Bijvoorbeeld: www.tekst2.nl/seo-schrijven)
  4. Meta omschrijving (deze omschrijving zie je in de zoekresultaten terug, onder de SEO titel)

Je verwerkt het zoekwoord in alle bovenstaande elementen. Yoast werkt met ‘verkeerslichten’: zo weet je zeker dat je alles goed invult. Staat jouw licht voor SEO of leesbaarheid nog op rood of oranje? Kijk dan even bij de tips die Yoast geeft om je tekst te perfectioneren. Zo maak je je tekst stap voor stap helemaal SEO proof!

Zelf aan de slag? Of toch liever niet?

Met deze tips kun je zelf prima aan de slag om je teksten helemaal SEO te maken. Vind je het lastig om een goede, overtuigende tekst op te stellen die ook nog eens SEO is? Of heb je er gewoon geen tijd voor? Neem gerust contact op: ik help je graag verder!