artikel schrijven

Efficiënt een artikel schrijven in vijf stappen


 

Efficiënt een artikel schrijven in vijf stappen

 

Home Blog Efficiënt een artikel schrijven in vijf stappen

We zijn op dit moment onze zolder aan het verbouwen. Alle losse stuc van de muren gebikt, rieten plafond eruit, gare douche gesloopt… Het liefst zou ik vandaag nog beginnen met opbouwen, want ik ben wel klaar met al die zooi. Maar… dan kunnen we er gif op innemen dat er straks iets niet klopt. Of dat er dingen opnieuw moeten. Dus: eerst moet de basis goed doordacht op papier staan. Met een artikel schrijven is het niet anders. Door te zorgen dat je eerst de structuur goed uitwerkt, heb je straks sneller een helder verhaal op papier staan.

Efficiënt een artikel schrijven: 5 bouwstenen

  1. Wat is het doel van je tekst?

Je kunt gewoon achter je laptop kruipen en een stukje op papier knallen, maar dan is het maar de vraag of het je wat oplevert. Maak je echter van tevoren bewuste keuzes, dan dragen je teksten bij aan de bedrijfsstrategie. Dus: wat is het doel van je artikel? Je naamsbekendheid of zichtbaarheid vergroten? Je expertise laten zien? Een bepaalde dienst of specifiek product voor het voetlicht brengen? Een relatie opbouwen? Meer bezoekers op je website? Meer verkopen? Bedenk waar jij je op wil focussen.

  1. Wie is je doelgroep?

Je doelgroep bepaalt waar jij je als bedrijf het beste op kunt richten. Wie zijn zij? Wat zijn hun problemen, vragen, behoeften en wensen? Wat is voor hen belangrijk? Ook voor je taalgebruik en de inzet van de juiste communicatiemiddelen is het belangrijk te weten wie je doelgroep is. Heb jij daar nog geen helder beeld bij? Lees dan hoe je in 5 stappen je doelgroep bepaalt. Op basis van de voorkeuren van jouw doelgroep bepaal je ook of je je teksten online of offline gaat gebruiken.

  1. Wat is het onderwerp?

Afhankelijk van jouw bedrijfsdoel en de behoeften van je klant kies je een onderwerp dat je in je verhaal gaat toelichten. Zorg dat je dat onderwerp zo concreet mogelijk maakt, zodat lezers snel zien of de inhoud voor hen relevant is. Benoem de kernvraag.

  1. Wat is de insteek van je verhaal?

Wat gaat de insteek zijn van je verhaal? Lezers informeren? Een oplossing bieden voor een probleem waar ze mee kampen? Antwoorden geven op vragen? Tips geven? Voor- en nadelen bespreken? Een onderbouwd betoog houden? De insteek heeft namelijk impact op de volgende stap: de indeling van je tekst.

  1. Hoe deel je de tekst in?

Je maakt eerst een schematische opbouw van je artikel, met enkele steekwoorden en zinnen. Een artikel bestaat uit een inleiding, middenstuk en afsluiting. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

  1. In de inleiding benoem je de kernvraag, zodat je lezers weten wat ze kunnen verwachten. Schrijf ook vast op hoe jij de aandacht gaat trekken, want je wil ze natuurlijk wel triggeren om verder te lezen.
  2. In het middenstuk werk je je onderwerp alinea voor alinea uit. Per alinea behandel je steeds één onderdeel, onderwerp of vraag. Als je alle onderdelen die je wil bespreken op papier hebt staan, ga je schuiven met de volgorde. Kijk kritisch of de indeling voor een buitenstaander logisch is. Bedenk ook of je de alinea’s goed aan elkaar kunt koppelen, zodat het verhaal soepel doorloopt.
  3. Je rondt je verhaal af in de laatste alinea. Benoem nogmaals de kernvraag en geef je een samenvatting, conclusie, oordeel, oplossing: afhankelijk van jouw insteek van het artikel. Wil je je lezers tot actie aanzetten? Dan is dit de plek om dat te doen.

Klaar om je artikel te schrijven!

Als je deze vijf stappen hebt gezet, ben je klaar om je artikel echt uit te werken. OK, het kost even tijd om zo’n schrijfschema op papier te zetten, maar die tijd bespaar je tijdens het eigenlijke schrijfproces. Zo schrijf je snel en effectief een artikel dat jouw lezers boeit én dat je bedrijf ook nog wat oplevert!

Besteed je het liever uit?

Heb je geen tijd of zin om zelf je artikelen te schrijven? Of heb je wel een basis op papier staan, maar wil je er een echt overtuigend verhaal van laten maken? Neem gewoon contact op: dan bespreken we de mogelijkheden.