Blogs Tekst²

Tekst2

Teksten met resultaat

7 schrijftips voor een goede commerciële tekst

7 schrijftips voor een goede commerciële tekst

Een goede commerciële tekst schrijven? Best simpel als je een locatie aan een hagelwit palmenstrand wilt verkopen. Met een verleidelijke foto en titel ben je sowieso verzekerd van aandacht. Maar als het om machines, techniek of IT-programma’s gaat, moet je meer moeite doen. Toch kun je ook dit soort producten of gerelateerde diensten overtuigend onder de aandacht brengen. Online of op papier.

Met deze 7 tips schrijf jij een goede commerciële tekst

1. Val met de deur in huis

Mensen worden dagelijks doodgegooid met berichten. Je moet dus echt in één keer de aandacht trekken. Zorg daarom voor een aansprekende titel. Voor een foto die opvalt. Doe je dat niet? Dan hebben jouw klanten al weer ergens anders op geklikt…. Of belandt jouw folder linea recta bij het oud papier.

2. Ken je doelgroep

Bij complexe materie kun je alleen aandacht trekken als je precies weet waar jouw klant behoefte aan heeft. Wat wil hij bereiken? Wat is zijn probleem? Waarom biedt juist jouw product of dienst de ultieme oplossing? Door de problematiek of oplossing meteen én aansprekend te benoemen, voelen mensen zich aangesproken en lezen ze verder.

3. Houd het compact

Ellenlange verhandelingen? Kansloos. Houd het lekker compact en overzichtelijk. Schrijf korte alinea’s, met heldere tussenkopjes, zodat mensen je tekst in één oogopslag kunnen scannen. En zorg dat ook je zinnen kort zijn. Vervang ’s een komma door een punt.

4. Schrijf actief

Schrijf actief: dan komt er meer vaart in een tekst. Vermijd woorden zoals zouden, kunnen en worden zoveel mogelijk. Kijk ook ’s naar de gebruikte zelfstandig naamwoorden. Soms zijn dat verkapte werkwoorden. Buig bijvoorbeeld ‘Het voorkomen van problemen is onze belangrijkste taak’, om naar: ’Problemen voorkomen is onze belangrijkste taak.’

5. Maak het makkelijk

Laat vakjargon zoveel mogelijk achterwege. Tenzij je doelgroep alleen uit vakidioten bestaat natuurlijk. Je toont je professionaliteit juist door de meerwaarde van je producten of diensten in begrijpelijke taal toe te lichten. Bijkomend voordeel van een heldere, prettig leesbare tekst: je hele verhaal wordt gelezen.

6. Belangrijkste bovenaan

Ben je online actief? Structureer je alinea’s dan zo, dat de belangrijkste informatie – de belangrijkste verkoopargumenten of USP’s – bovenaan staat. Dat zijn de redenen waarmee je overtuigt. Naar mate je verder naar beneden gaat, neemt de relevantie af. Wees vooral jezelf én wees eerlijk. Een zeepbel verkoop je maar één keer…
Zorg bij een folder dat je lezer direct ziet waarom deze belangrijk voor hem is: op de voor- én achterkant.

7.  Zet aan tot actie

Je wilt verkopen. Zet dus aan tot actie. Verwijs mensen naar je producten of diensten. Vraag ze contact met je op te nemen. Laat ze zich aanmelden voor een nieuwsbrief.  Zorg online dat je het je klanten zo gemakkelijk mogelijk maakt. Met één klik op een knop moeten ze je kunnen bellen of mailen. En laat ze ook voor een nieuwsbrief of bestelling zo min mogelijk invullen.

Met deze tips geven je handvatten om zelf een goede commerciële tekst te schrijven. Heb je gevoel dat je het nog niet helemaal in de vingers hebt? Of heb je gewoon geen tijd om een gedegen tekst op papier te zetten? Neem dan zeker contact met me op!