Blogs Tekst²

Blogs Tekst2

Teksten met resultaat

5 tips voor meer zichtbaarheid

5 tips voor meer zichtbaarheid

Je wilt meer zichtbaarheid, maar… ‘Het is zo onwijs druk: we komen er niet aan toe dat persbericht op te stellen.’ ‘We hebben volgende week een beurs. Maar we zijn te laat om folders te laten maken.’ ‘We willen meer bekendheid, maar hebben echt geen tijd om steeds een nieuwsbrief te schrijven.’ Herken je dat? Je bent zo gefocust op je dagelijkse beslommeringen, dat de zichtbaarheid van je eigen bedrijf er onder lijdt. Hoe voorkom je dat?

5 tips om je zichtbaarheid structureel te vergroten

Tip 1: Bedenk een strategie

Nee: je hoeft geen enorm rapport in elkaar te draaien. Maar je moet wel bedenken wat je nou eigenlijk echt wilt. Moet je totale bedrijf aandacht krijgen? Of leg je de nadruk op één product of dienst? Focus voorkomt dat je in je communicatie van A naar L naar F schiet. Daardoor weten jouw klanten beter wat jij ze te bieden hebt.

Tip 2: Wat staat er op de agenda?

Beurzen en evenementen, productlanceringen, een jubileum: het zijn allemaal activiteiten die lang van tevoren vastliggen. Je kunt ze dus ruim van tevoren inplannen. Doe dat dan ook. Maak een overzicht en bedenk hoe je deze momenten inzet om je zichtbaarheid te vergroten. Wat je voor elk onderdeel nodig hebt aan communicatiemiddelen. Plan ze in. Dat geeft lucht en zorgt dat je kunt anticiperen.

Tip 3: Stel een jaarplanning op

Nu je de meest belangrijke communicatiemomenten hebt vastgelegd, zie je ook de ‘gaten’ in je agenda: de perioden waarin klanten niets van je horen. Hoe kun je op die momenten jouw bedrijf onder de aandacht brengen? Valt er iets vertellen over interessante projecten? Heb je tips? Willen jouw opdrachtgevers hun ervaringen delen? Zijn er marktontwikkelingen waarop je kunt aanhaken? De insteek kan heel divers zijn. Maar zorg dat je keer op keer op het netvlies van je klanten staat. Dat ze aan je denken. Bedenk ook hoe jij je (potentiële) klanten gaat benaderen. Nieuwsbrieven? Blogs? Persberichten? Social media? Een combinatie? Leg het vast.

Tip 4: Maak mensen verantwoordelijk

Zorg dat de communicatietaken formeel onderdeel worden van het takenpakket van je medewerker(s). En spreek ze er ook op aan als er dingen blijven liggen. Zoek vooral naar mensen die het leuk vinden hiermee bezig te zijn. Die zelf al actief zijn op social media bijvoorbeeld. Die kennen het klappen van de zweep en pakken het als vanzelfsprekend op. Dan hoef jij alleen nog de hoofdlijnen in de gaten te houden.

Tip 5: Blijf doorgaan

Helaas: je zichtbaarheid vergroten is vooral een kwestie van volhouden. Eén keer groots uitpakken en daarna niets van je laten horen? Dan zijn mensen je weer snel vergeten. Juist als je keer op keer voorbij komt, denken ze aan jou als ze behoefte hebben aan jouw product of dienst. Dus: de aanhouder wint. Alleen als je structureel investeert in zichtbaarheid, levert het je wat op.

Meer lucht én meer zichtbaarheid

Vind je het ondanks bovenstaande tips lastig jouw zichtbaarheid structureel in te bedden binnen de dagelijkse hectiek van je bedrijf? Kom je eigenlijk tijd én mankracht tekort om dit serieus op te pakken? Neem ’s contact met me op. Dan kunnen we sparren over de mogelijkheden die jou lucht geven én tegelijkertijd je zichtbaarheid vergroten.

 

Strategisch communiceren: meer rust, meer resultaat

Strategisch communiceren: meer rust, meer resultaat

De vakantie is achter de rug en je batterij is weer opgeladen. Er ligt een heel jaar voor je. Hoe geef jij daar invulling aan? Ga jij je werk op eenzelfde manier aanpakken als altijd? Of ga je het anders doen? Beter? Je nu eens echt richten op hetgeen je het liefst wilt doen en bereiken? Je laten leiden door bewuste keuzes en vervolgens gerichte stappen zetten? Strategisch communiceren? Een aanlokkelijk vooruitzicht, want daardoor heb je vaker het gevoel dat je nog lekker in je hangmat ligt. En het levert je ook nog ’s meer op. 

Goede voornemens

Ik merk zelf dat mijn goede voornemens in de hectiek van een gewone werkweek vaak in het niets oplossen… Of ergens onderaan m’n to-do-lijstje bungelen, voor ooit… Als het rustiger is. Deadlines, afspraken nakomen, klanten tevreden houden… Heb jij dat ook: dat het er niet van komt ’s rustig stil te staan bij wat je echt wil? Na te denken over wat goed is voor jou. Voor jouw bedrijf. Om vervolgens bewust te kiezen en nieuwe doelen na te streven.

Te druk om te doen wat je wilt doen

Te druk. Geen tijd. Tja… En vervolgens werk je je drie slagen in de rondte. Ben je bezig met dingen die je eigenlijk minder leuk vindt. Die misschien helemaal niet zoveel opleveren. Of doe je veel moeite om klanten aan je te binden die helemaal niet zo belangrijk voor je zijn… Kortom: je verzandt in het moment. Dat zorgt voor onrust en stress. En je bedrijf groeit niet. Of in elk geval niet in de richting die jij zou willen.

Strategisch communiceren

Echt kiezen. Het blijft lastig. Spannend ook, want het betekent dat je sommige dingen loslaat. Toch loont het zeker de moeite hierover na te denken. En er tijd voor in te ruimen. Want met strategische keuzes bereik je meer, met minder moeite. Wat is jouw doel? Wat is jouw boodschap? Wie is jouw doelgroep? Welke communicatie-uitingen helpen je die doelen te realiseren? Een nieuwe website? Blogs, nieuwsbrieven, mailingen? Pas als je dat allemaal helder voor ogen hebt, ben je klaar voor een volgende stap. Een strategische stap, die je brengt waar je wilt zijn.

Relaxt je rust doelen bereiken

Ga jij aan je doelen werken, zorg dan dat al je communicatie-uitingen daarop gericht zijn. Dat je boodschap eenduidig, helder en overtuigend is. Dat je je tekst afstemt op de vraag van je klanten. En dat je jouw kracht en toegevoegde waarde zo verwoordt dat je ze over de streep trekt. In mijn blogs vind je diverse tips voor webteksten schrijven, blogs schrijven, nieuwsbrieven schrijven of persberichten schrijven. Ontbreekt het je aan de tijd dit zelf op te pakken? Ik help je graag. Samen vergroten we jouw zichtbaarheid en brengen we jouw einddoel steeds dichterbij. Terwijl jij je ondertussen gewoon focust op jouw eigen taken. In alle rust.

PS: Verschillende mensen om me heen doen het al: ze trekken zich één of twee keer per jaar terug op een mooie plek, om daar op hun gemak en met volledige focus aan de strategische plannen voor hun bedrijf te werken. Dat is mijn goede voornemen voor dit najaar. En omdat het een heel aanlokkelijk vooruitzicht is, gaat dat er ook zeker van komen!

Zo schrijf je een goed persbericht: 7 tips

Zo schrijf je een goed persbericht: 7 tips

Met een goed persbericht vergroot je je zichtbaarheid. Maar dan moeten redactieleden wel meteen enthousiast zijn als ze jouw bericht lezen. Anders beland je niet in de media, maar op de grote stapel. Zorg dus voor een aansprekend en overtuigend verhaal. Met een paar eenvoudige richtlijnen kom je al een heel eind.

In m’n vorige blog vertelde ik je al dat je nooit zomaar wat op papier moet zetten. Denk eerst goed na, voordat je een persbericht schrijft. Heb je alles helder op een rijtje? Dan kun je beginnen.

1. Een aansprekende titel

Bedenk een titel die de aandacht trekt én de lading dekt. Natuurlijk is die actief. Zouden, kunnen, worden? Meteen schrappen! Ook in de rest van je persbericht trouwens.

2. Intro met vijf W’s

In de inleiding vat je de tekst kort samen: in maximaal vier regels. Wat je in elk geval moet noemen: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom.

3. Het belangrijkste bovenaan

Nu begin je met de eigenlijke tekst. Die tekst deel je in in twee of drie alinea’s, waarbij je begint met de belangrijkste informatie. Zorg dat je verhaal ook begrijpelijk is als de laatste alinea vervalt. Is er weinig ruimte in een medium, dan knippen ze die alinea er gewoon af.

4. Schrijf een lekker lopend verhaal

Een persbericht mag best leuk zijn om te lezen. Sterker nog: als je een lekker lopend verhaal schrijft, heb je meer kans op publicatie én op resultaat. Wel belangrijk: wees objectief. Wil je toch een mening geven? Gebruik dan een quote. En laat vakjargon achterwege. Hoe meer mensen het persbericht (kunnen) lezen en begrijpen, hoe beter.

5. Duidelijke tussenkoppen

Zorg voor witregels tussen de alinea’s en voor duidelijke tussenkoppen. Als lezers de koppen scannen, moeten ze op hoofdlijnen weten waar je tekst over gaat.

6. Zorg voor beeldmateriaal

Een foto of afbeelding maakt je persbericht aantrekkelijker. Bovendien val je dan meer op als het artikel wordt geplaatst. En daar doe je het toch voor.

7. Meer informatie

Is je verhaal klaar? Zet er dan letterlijk een streep onder. Daaronder zet je: Informatie voor de redactie. En daar weer onder zet je jouw contactgegevens. Eventueel met een link naar je site voor aanvullende informatie.

Persbericht versturen

Zo, klaar! Nog een laatste check. Past alles op 1 A4? Heb je héél goed gecontroleerd of er geen fouten in staan? Dan plak je je bericht in de mail. NB: verstuur je persbericht NOOIT als bijlage. De kans dat je meteen in de prullenbak belandt, is dan heel groot.
In de onderwerpregel van je mail zet je: PERSBERICHT – met daarachter de titel van je persbericht. Vervolgens plaats je alle mailadressen van redacties in het veld BCC. Wil je zeker weten dat het bericht goed is verzonden? Zet je eigen mailadres er dan ook bij. Dan volgt de laatste actie: klik op verzend!

Heb je zelf geen tijd om persberichten te schrijven, maar wil je wel je zichtbaarheid vergroten? Neem contact op. Ik help je graag.

Persbericht vergroot je zichtbaarheid

Persbericht vergroot je zichtbaarheid

Wil je je zichtbaarheid vergroten, maar heb je geen enorm budget? Verstuur dan eens een persbericht. Als je het goed aanpakt, genereer je gratis publiciteit. Het resultaat: legio mensen die je zien én meer geloofwaardigheid.

Persbericht met nieuwswaarde

Voordat je nu meteen in de pen klimt: denk even na. Heb je echt iets te melden? En dan bedoel ik niet dat je dienstverlening fantastisch is. Want we mogen ervan uitgaan dat dat bij elk bedrijf zo is. Ik bedoel: heb je écht nieuws? Een nieuwe dienst? Een nieuw product? En dan bij voorkeur iets dat uniek is. Landelijk of regionaal. Ook een bijeenkomst, (gratis) kennismaking of productpresentatie kan interessant zijn. Het gaat erom dat je anderen iets te bieden hebt en dat je geen commercieel blabla-verhaal ophangt over hoe geweldig je bent.

Wie is je doelgroep?

Stuur je persbericht alleen naar die media die zich op jouw doelgroep richten. Een artikel over bedrijfsinformatiesystemen stuur je niet naar een huis-aan-huiskrant. Ben je uitvaartondernemer: dan juist wel. Maak dus een duidelijke selectie. Door alleen gericht relevante informatie te sturen, voorkom je irritatie bij de redactie. En ook al plaatsen ze jouw artikel dit keer misschien niet, je wordt dan in elk geval wel serieus genomen. Dat schept kansen voor de toekomst.

Persbericht of mail?

Je hoeft niet altijd een persbericht uit te werken om in het nieuws te komen. Heb je niets concreets of vernieuwends te melden, profileer jezelf dan als expert en deel je kennis. Zorg dan wel dat je een goed verhaal hebt. Of een duidelijke mening over iets dat op dat moment speelt in de samenleving. Als jij in de ICT zit en leerlingen veranderen hun proefwerkcijfers na een hack, dan kun je daar prima op aanhaken. Een kort berichtje of telefoontje volstaat.

De aanhouder wint

Redacties worden dagelijks overspoelt met berichten. Het kan dus best gebeuren dat jouw bericht wordt ondergesneeuwd. Heb je de voorgaande regels in acht genomen? Neem het dan niet persoonlijk op en probeer het op een later tijdstip gewoon nóg een keer.  De aanhouder wint. En daarmee geef jij je zichtbaarheid een enorme boost.

Oké, nu weet je of het zinvol is een persbericht te versturen en zo ja: aan wie. Wil je aan de slag? Lees dan de tips over hoe je zo’n persbericht opstelt.

Niet doet niets

Niet doet niets

Niet – je hoort dit stopwoord te pas en te onpas. Het stomme is: we gebruiken het vooral om het tegenovergestelde te benoemen. Het is niet moeilijk. Het is niet zonder succes. Wij berekenen niet de extra kosten. Maar… als mensen lezen, slaan ze ‘niet’ over. Dus wat blijft hangen? Het is moeilijk. Het is zonder succes. Extra kosten. Het beeld dat zo van je bedrijf ontstaat, wil je zeker vermijden. Zeg dus letterlijk wat je bedoelt en formuleer je teksten positief.

Het menselijk brein heeft een complexe gebruiksaanwijzing. Zo blijkt uit onderzoek dat we het woordje ‘niet’ wegfilteren, waardoor we iets anders onthouden dan werd bedoeld. Want waar denk jij aan als iemand zegt dat je niet aan een roze olifant moet denken? Juist! En toch gebruiken we de niet-constructie steeds opnieuw.

Positief formuleren

Iedereen weet dat je bij kinderen het negatieve gedrag moet negeren en juist moet focussen op het positieve. Als je heel gericht benoemd wat je wilt dat ze doen, boek je beduidend meer resultaat. ‘Praat zachtjes’, in plaats van ‘niet schreeuwen’. ‘Zit stil’, als alternatief voor ‘niet wiebelen’. Het werkt. Echt.

Bereik wat jij wilt

Maar als het in die context werkt, waarom houden we dan op andere vlakken hardnekkig vast aan het gebruik van het woordje niet? Het is een gewoonte geworden. En gewoonten zijn nou eenmaal lastig af te leren. Als je er op gaat letten, merk je pas hoe vaak je ‘niet’ eigenlijk gebruikt. Die bewustwording maakt dat je je taalgebruik gaandeweg kunt aanpassen. Da’s in het begin best lastig. Je hersens moeten zich soms behoorlijk in bochten wringen om een positieve zinsconstructie op te hoesten. Maar oefening baart kunst. En het zorgt dat jij bereikt wat je wilt. Zowel zakelijk als privé.

Twijfels uit je teksten schrappen

Er zijn nog meer mogelijkheden om te overtuigen met taal. In mijn andere blog krijg je diverse tips die twijfels uit je teksten schrappen.

5 tips voor een SEO blog

5 tips voor een SEO blog

Bloggen kost best wat tijd en moeite. Logisch dus dat je wilt dat die moeite loont. Schrijf daarom een SEO blog. Met Search Engine Optimization is je blog namelijk goed vindbaar in zoekmachines als Google en Bing. Dat betekent: meer lezers en meer resultaat. En daar doe je het uiteindelijk voor.

Voordat ik inga op de tips voor een SEO blog, doe ik nog even twee stappen terug. Het is namelijk belangrijk dat je eerst twee andere zaken aftikt. Je blogstrategie en de tips waardoor je blogs gelezen worden. Daarna is het pas tijd voor een volgende stap. De zoekmachineoptimalisatie van je blogs.

5 tips voor een SEO blog

  1. Kies je keyword

Je weet dat je maar één onderwerp per blog moet aansnijden. Dat maakt de keuze voor je keyword (zoekwoord) eigenlijk heel eenvoudig. Let er wel op dat je dit keyword niet al eerder hebt gebruikt. Een keyword kan uit één woord of uit meerdere woorden bestaan. Zo kan het keyword voor deze pagina ‘blog’ zijn, maar wordt het specifieker door er ‘SEO blog’ van te maken. Je kunt dat ook doen door bijvoorbeeld de plaatsnaam aan je keyword toe te voegen.

  1. Zet je keyword strategisch in

Per blog laat je het keyword terugkomen in:

  1. Paginatitel
  2. Kop van je artikel
  3. Inleiding
  4. Eerste tussenkopje
  5. Naam van de foto
  6. Externe links
  7. URL van de pagina

Zet het keyword zo ver mogelijk vooraan. Google vindt je keyword steeds minder interessant naar mate het meer naar achteren of naar onderen staat.

  1. Gebruik synoniemen en gerelateerde woorden

Natuurlijk is het belangrijk je keyword in je blog te gebruiken, maar een overkill werkt averechts. Het leest knap irritant en bovendien ziet Google dat als keyword-spam. Daarmee verslechter je je positie in de zoekresultaten juist. Gebruik daarom synoniemen van je keyword. Dat is prettiger voor je lezers én voor jezelf. Synoniemen.net is een handig hulpmiddel. Gebruik ook gerelateerde woorden. Voor blog zijn dat bijvoorbeeld woorden als website, internet, SEO en tekstschrijver.

  1. Voeg interne en externe links toe

Je verbetert je vindbaarheid door interne links te leggen: naar andere blogs of pagina’s op je eigen site. Voeg daarnaast externe links toe naar relevante websites. Laat de externe links openen in een nieuw venster, zodat je je bezoeker niet meteen kwijt bent.
De tekst waarmee je linkt en/of die vlakbij de link staat, moet iets met je keyword te maken hebben.

  1. Schrijf je eigen, unieke en relevante blogtekst

Schrijf je eigen blog. Dat klinkt voor de hand liggend, maar helaas zijn er genoeg mensen die menen dat ze een goede tekst gewoon kunnen kopiëren voor hun eigen site. Realiseer je dat Google je een stuk minder interessant vindt als je gaat knippen en plakken. Google houdt namelijk van unieke content. En echt: je hebt genoeg te vertellen. Vertel het dus gewoon op je eigen manier. Natuurlijk mag je bij anderen inspiratie opdoen, maar zorg dat de webteksten uniek én relevant zijn.

Handig hulpmiddel voor een SEO blog

Wil je zeker zijn van de zoekmachineoptimalisatie van je blog? Gebruik dan een eenvoudige, gratis plugin op je website, bijvoorbeeld van Yoast. Die werkt met ‘verkeerslichten’ en geeft per punt aan hoe je je tekst meer SEO maakt. Heb je groen licht? Dan is jouw blog SEO. Easy does it.

 

Zo schrijf je blogs die worden gelezen

Zo schrijf je blogs die worden gelezen

Je hebt de laatste tijd ongetwijfeld een blog voorbij zien komen dat je na één blik direct wegklikte. Niet interessant genoeg. Maar hoe zorg je nou dat jouw blog wél uitnodigt tot verder lezen? In m’n vorige blog heb ik al uitgelegd dat je eerst vijf stappen moet zetten, voordat je überhaupt begint met schrijven. Zo weet je zeker dat de inhoud van je blog aansluit op de interesses van je doelgroep én bijdraagt aan de realisatie van je bedrijfsdoelen. Nu is het tijd voor het echte werk: bloggen.

7 tips om blogs te schrijven die worden gelezen

1. Beperk je per blog tot één onderwerp

Dwing jezelf het onderwerp zo compact mogelijk te houden: het zorgt voor duidelijkheid. Lezers weten wat ze kunnen verwachten. Met elke sprong van de hak op de tak raak je lezers kwijt.

2. Zorg voor een aansprekende titel

De titel moet de aandacht trekken, onthullen waar je blog over gaat en tegelijkertijd nieuwsgierig maken. Dat is best een dingetje. Speel met woorden. Alliteratie, rijm, een woordgrapje… Wees creatief. Soms schrijf je sneller een compleet blog dan dat je een titel op papier zet. Neem er de tijd voor. Het is een van de meest essentiële onderdelen van je blog.

3. Schrijf een krachtige inleiding

Schrijf een bondige inleiding waarin jouw doelgroep zich meteen herkent. Dat doe je door het probleem of de vraag te benoemen waar jouw doelgroep mee zit. Vervolgens stip je kort aan dat jij in je blog de oplossing gaat beschrijven.

4. Structureer je tekst

In je blog neem je lezers bij de hand. Per alinea behandel je één onderwerp. De onderwerpen volgen elkaar op logische wijze op. Het kan handig zijn van tevoren even een kladje te maken van de structuur: dat geeft houvast tijdens het schrijven.
Boven elke alinea plaats je een kopje dat de lading dekt. De tussenkopjes maken in een oogopslag duidelijk waar jouw verhaal over gaat. Je kunt er ook voor kiezen de eerste zin van je alinea vet de maken. Zorg dan wel dat je de kern van die alinea meteen benoemt.

5. Witruimte geeft rust

Lees jij enorme lappen tekst op internet? Nee toch? Bij het zien van een enorme woordenbrij haak je al snel af. Wat in een boek wel werkt, werkt op internet niet. Dus: wil je dat jouw blog wordt gelezen, zorg dan dat je je tekst opknipt in stukjes van maximaal een regel of zes. Met een passend kopje erboven. Het geeft je lezers rust. En dwingt jou tot de kern te komen.

6. Gebruik visuele elementen

Een foto, afbeelding, video of opsomming maakt je blog aantrekkelijker. En zorgt ervoor dat je blog eerder wordt gelezen.

7. Vergroot de vindbaarheid van je blog

Om de spin-off van je blog verder te vergroten, zorg je natuurlijk dat deze goed vindbaar is. En dus schrijf je een SEO-blog: een blog dat Search Engine Optimized is.

Lees meer over een SEO-blog schrijven.

Bloggen of pochen? In 5 stappen naar een waardevol blog

Bloggen of pochen? In 5 stappen naar een waardevol blog

Bloggen is hartstikke in. Of al die blogs succesvol zijn, is de vraag. Vaak zijn blogs namelijk het doel op zich. Bedrijven horen dat bloggen vruchten afwerpt en dragen hun medewerkers op aan de slag te gaan. Het onderwerp doet er niet toe. Elke week publiceren, daar draait het om. Enige strategie ontbreekt. En wat gebeurt er dan? Bloggen wordt pochen. Wij, wij, wij, wij… Zitten klanten daarop te wachten? Nee! Maar wat willen jouw klanten dan wel lezen? Definieer in vijf stappen de inhoud van blogs die waardevol zijn voor klanten. En uiteindelijk ook voor jou!

Waardevol bloggen in 5 stappen

  1. Wat wil je bereiken?

Waar wil jij als bedrijf naar toe: wat zijn jouw doelen? Meer naamsbekendheid? Een expertstatus? Meer omzet?

  1. Wie moeten jouw blogs lezen?

Welke mensen kloppen bij jou aan? En zijn dat ook de mensen die je als klant wil hebben? Of ben je eigenlijk op zoek naar een andere doelgroep? Zet je in op bestaande klanten of wil je juist nieuwe klanten werven? Waar lopen zij tegenaan? Wat is hun probleem? Waar hebben ze moeite mee? Wat willen ze weten? Welke informatie helpt ze?

Maak je doelgroep zo specifiek mogelijk. Een puber spreek je op een andere manier aan dan een bejaarde. Live én in je blog. Het is dus onmogelijk één blog te schrijven dat alle doelgroepen aanspreekt.

  1. Stippel je strategie uit

OK: je kent je doel en je doelgroep. Dan is het nu tijd je strategie te bepalen. Want: leest jouw doelgroep wel blogs? Of kun je je tijd en energie beter in andere marketinguitingen steken? Bloggen om het bloggen is verspilde moeite. Tuurlijk: het kost even moeite om deze eerste drie stappen uit te werken, maar het loont zeker de moeite.
Is bloggen een goede manier om je doelgroep te bereiken? Stel dan vast waar je gaat bloggen, hoe je die blogs verder verspreidt op social media, hoe vaak je dat gaat doen en: wie dat gaat doen. Bloggen is tijdsintensief en het duurt best een tijd voordat het iets oplevert. Verwacht dus niet dat het meteen tot enorme resultaten leidt.

  1. Bepaal het onderwerp van je blog

Nu je weet wat je wilt bereiken, wie je doelgroep is en welke informatie zij zoeken, kun je eigenlijk meteen een lijstje opstellen met mogelijke onderwerpen. En die onderwerpen hebben allemaal betrekking op jouw werk. Eigenlijk rolt een groot deel van de blogs dus zo uit je pen. Eventueel onderbouw je dat verhaal verder met input uit kranten, tijdschriften of van internet.

  1. Kies een insteek die aanspreekt

Het is vooral zaak je blog een interessante draai te geven, zodat mensen het daadwerkelijk lezen. Een haakje dat de aandacht trekt. Dat kun je doen door tips te geven of door een persoonlijke ervaring of een onderwerp uit het nieuws gebruiken. Na de verkiezingen in de VS zagen heel wat mensen Trump als eyecatcher: ze grepen hem aan om hun producten of diensten onder de aandacht te brengen. Trump was hot, dus dat werkte goed. Kortom: weet je even niet welke insteek je moet kiezen? Kijk dan eens in de krant, in vakliteratuur of op twitter. Er is altijd wel een onderwerp dat aansluit op jouw werk.

Het echte werk kan beginnen: bloggen

Nu je het voorwerk hebt gedaan, heb je alle informatie voorhanden om blogs te schrijven die waardevol zijn voor jouw (potentiële) klanten. Blogs die bovendien op de langere termijn bijdragen aan jouw bedrijfsdoelen. Het echte werk kan beginnen. Bloggen.

Lees hoe je dat bloggen aanpakt.

 

 

 

Wanneer heeft jouw website voor het laatst gedoucht?

Wanneer heeft jouw website voor het laatst gedoucht?

Stel je voor dat je tien jaar lang niet zou douchen. Tien jaar niet naar de kapper. Geen haren kammen. Niet scheren. Geen schone kleren aan. BRR! Tien jaar je kantoor niet onderhouden dan? Niet stofzuigen of afstoffen. De vaat steeds verder opstapelen. Geen prullenbakken legen. De gaten en vlekken in je vloerbedekking laten voor wat ze zijn. MWAH: ook geen optie. Maar hoe kan het dan dat sommige bedrijven tien jaar lang niets aan hun website doen?

Je website is vaak de eerste indruk die je maakt. Het is je externe kantoor. En die eerste indruk kan ook heel goed de laatste zijn… Toch is de website voor veel bedrijven een ondergeschoven kindje. Ze hebben een site, maar daar is alles mee gezegd. Vervolgens vragen ze zich wel serieus af hoe het komt dat die site ze geen extra werk oplevert.

Sites met ‘het laatste nieuws’ uit 2011. Met links die niet werken. Met een structuur die in de loop der jaren volledig onbegrijpelijk is geworden. Met medewerkers die er niet meer werken. Met een oubollige uitstraling vol ouderwetse stockfoto’s én dito taalgebruik. Totaal achterhaald.

Tien jaar niets doen. Niets doen aan je uitstraling. Niets doen aan de inhoud van je producten en diensten. Niets nieuws communiceren… En toch had ik laatst echt een klant, die opbiechtte dat hij zijn site sinds de lancering, tien jaar geleden, niet meer had aangepast… Eigenlijk best bewonderenswaardig als je dan überhaupt nog bestaansrecht hebt. Een gemiste kans ook, want een goed onderhouden website draagt juist positief bij aan je bedrijfsresultaat.

De technische ontwikkelingen gaan razend snel. Wil je dat mensen jouw bedrijf als serieuze optie zien? Dan moet je structureel onderhoud plegen aan je site. Dat betekent: continue aandacht voor professionele content. Content die voor jouw doelgroep de moeite waard is om te lezen. Die de aandacht trekt. Die die aandacht vasthoudt. Die SEO is. Die jouw vindbaarheid vergroot. Het betekent ook: met enige regelmaat je hele site vernieuwen. Een rot dak vervang je tijdig, omdat het anders ten koste gaat van de rest van je pand. Dat geldt ook voor je website. Alleen gaat die helaas een stuk minder lang mee….

Dus: wil jij je zichtbaarheid én je concurrentiepositie verbeteren?

Verwoord dan krachtig en helder jouw kennis en kunde, jouw toegevoegde waarde, op je website. Schrijf gedegen webteksten en voeg structureel nieuwe content toe. Echt: een frisse, schoongespoelde website levert meer op.

7 tips voor een goede nieuwsbrief

7 tips voor een goede nieuwsbrief

Met een goede nieuwsbrief kom je steeds op het netvlies van je klanten. En dat is essentieel. Een klant moet je bedrijfsnaam of logo namelijk heel regelmatig zien, voordat je een serieuze optie wordt. Zorg dus dat je in beeld bent. Verstuur nieuwsbrieven, blog, mail, adverteer, publiceer… Laat van je horen. Met de tips hieronder trekt jouw nieuwsbrief zeker de aandacht. En houd je die aandacht ook vast.

7 tips voor een goede nieuwsbrief

  1. Trigger je klanten

Zodra je nieuwsbrief in een mailbox belandt, moet ie de aandacht trekken. Hoe? Door een pakkende onderwerpregel. Dus wat denk je: Nieuwsbrief 3, december, bedrijf X? Beter: Blijf op de hoogte van [onderwerp]. Of: 7 tips voor/om [onderwerp].

  1. Spreek je klant rechtstreeks aan

Gebruik de naam van de ontvanger in de aanhef. Zorg dus voor een goed e-mailbestand. Nieuwsbriefprogramma MailChimp gooit algemene mailadressen, zoals info@ en inkoop@, standaard uit de mailinglijst. En dat is niet voor niets.
Ook met een persoonlijke afzender nemen je kansen toe.

3. Maak ‘m specifiek

Zorg dat het onderwerp zoveel mogelijk aansluit op de interesses van je klant. Liever twee artikelen die toegevoegde waarde hebben, dan vijf artikelen waarvan er drie totaal irrelevant zijn. Hoe gerichter, hoe beter je de aandacht vasthoudt.

4. Maak ‘m mooi

Een goede nieuwsbrief is mooi opgemaakt. Vergroot je herkenbaarheid door de huisstijl(kleuren) te gebruiken. Gebruik ook afbeeldingen. Die trekken de aandacht en zeggen vaak meer dan een alinea tekst. In de diverse mailingprogramma’s maak je vrij eenvoudig een template voor je nieuwsbrief. Daarna is het een kwestie van steeds opnieuw vullen.

  1. Houd het kort

Houd je nieuwsbrief overzichtelijk. Bij lange lappen tekst zakt de moed je meteen al in de schoenen. Dus: krachtige koppen en korte teksten. Is een lezer geïnteresseerd in het onderwerp? Dan klikt hij op een link en belandt op een landingspagina van je website. Daar zet je ‘m natuurlijk aan tot verdere actie.

6. Verstuur op de juiste tijd

In de B2B-branche zijn de beste verzenddagen donderdag en vrijdag, rond 8.00 en 20.00 uur. Helaas weet je het nooit helemaal zeker of dat ook voor jouw branche geldt… Veel bedrijven versturen op deze tijdstippen hun nieuwsbrief. Misschien val je meer op als je juist op een ander moment op de send-knop klikt. Er zijn ook signalen dat mensen juist in hun weekend hun mails lezen. Een beetje experimenteren kan dus zeker geen kwaad.

  1. Schrijf overtuigend

Wil je dat je nieuwsbrief en landingspagina’s echt worden gelezen? Schrijf dan overtuigende teksten. Daar heb ik al heel wat blogs aan gewijd. In één daarvan geef ik je vijf schrijftips voor een succesvolle nieuwsbrief.

Wil jij regelmatig een goede nieuwsbrief versturen, maar heb je advies of ondersteuning nodig? Ik help je graag. Samen zorgen we voor resultaat.