Blogs Tekst²

Blogs Tekst2

Teksten met resultaat

Strategisch communiceren: meer rust, meer resultaat

Strategisch communiceren: meer rust, meer resultaat

De vakantie is achter de rug en je batterij is weer opgeladen. Er ligt een heel jaar voor je. Hoe geef jij daar invulling aan? Ga jij je werk op eenzelfde manier aanpakken als altijd? Of ga je het anders doen? Beter? Je nu eens echt richten op hetgeen je het liefst wilt doen en bereiken? Je laten leiden door bewuste keuzes en vervolgens gerichte stappen zetten? Strategisch communiceren? Een aanlokkelijk vooruitzicht, want daardoor heb je vaker het gevoel dat je nog lekker in je hangmat ligt. En het levert je ook nog ’s meer op. 

Goede voornemens

Ik merk zelf dat mijn goede voornemens in de hectiek van een gewone werkweek vaak in het niets oplossen… Of ergens onderaan m’n to-do-lijstje bungelen, voor ooit… Als het rustiger is. Deadlines, afspraken nakomen, klanten tevreden houden… Heb jij dat ook: dat het er niet van komt ’s rustig stil te staan bij wat je echt wil? Na te denken over wat goed is voor jou. Voor jouw bedrijf. Om vervolgens bewust te kiezen en nieuwe doelen na te streven.

Te druk om te doen wat je wilt doen

Te druk. Geen tijd. Tja… En vervolgens werk je je drie slagen in de rondte. Ben je bezig met dingen die je eigenlijk minder leuk vindt. Die misschien helemaal niet zoveel opleveren. Of doe je veel moeite om klanten aan je te binden die helemaal niet zo belangrijk voor je zijn… Kortom: je verzandt in het moment. Dat zorgt voor onrust en stress. En je bedrijf groeit niet. Of in elk geval niet in de richting die jij zou willen.

Strategisch communiceren

Echt kiezen. Het blijft lastig. Spannend ook, want het betekent dat je sommige dingen loslaat. Toch loont het zeker de moeite hierover na te denken. En er tijd voor in te ruimen. Want met strategische keuzes bereik je meer, met minder moeite. Wat is jouw doel? Wat is jouw boodschap? Wie is jouw doelgroep? Welke communicatie-uitingen helpen je die doelen te realiseren? Een nieuwe website? Blogs, nieuwsbrieven, mailingen? Pas als je dat allemaal helder voor ogen hebt, ben je klaar voor een volgende stap. Een strategische stap, die je brengt waar je wilt zijn.

Relaxt je rust doelen bereiken

Ga jij aan je doelen werken, zorg dan dat al je communicatie-uitingen daarop gericht zijn. Dat je boodschap eenduidig, helder en overtuigend is. Dat je je tekst afstemt op de vraag van je klanten. En dat je jouw kracht en toegevoegde waarde zo verwoordt dat je ze over de streep trekt. In mijn blogs vind je diverse tips voor webteksten schrijven, blogs schrijven, nieuwsbrieven schrijven of persberichten schrijven. Ontbreekt het je aan de tijd dit zelf op te pakken? Ik help je graag. Samen vergroten we jouw zichtbaarheid en brengen we jouw einddoel steeds dichterbij. Terwijl jij je ondertussen gewoon focust op jouw eigen taken. In alle rust.

PS: Verschillende mensen om me heen doen het al: ze trekken zich één of twee keer per jaar terug op een mooie plek, om daar op hun gemak en met volledige focus aan de strategische plannen voor hun bedrijf te werken. Dat is mijn goede voornemen voor dit najaar. En omdat het een heel aanlokkelijk vooruitzicht is, gaat dat er ook zeker van komen!

Zo schrijf je een goed persbericht: 7 tips

Zo schrijf je een goed persbericht: 7 tips

Met een goed persbericht vergroot je je zichtbaarheid. Maar dan moeten redactieleden wel meteen enthousiast zijn als ze jouw bericht lezen. Anders beland je op de grote stapel. Jammer, maar helaas… Zorg dus voor een aansprekend en overtuigend verhaal. Met een paar eenvoudige richtlijnen kom je al een heel eind.

In m’n vorige blog vertelde ik je al dat je nooit zomaar wat op papier moet zetten. Denk eerst goed na, voordat je een persbericht schrijft. Heb je alles helder op een rijtje? Dan kun je beginnen.

1. Een aansprekende titel

Bedenk een titel die de aandacht trekt én de lading dekt. Natuurlijk is die actief. Zouden, kunnen, worden? Meteen schrappen! Ook in de rest van je persbericht trouwens.

2. Intro met vijf W’s

In de inleiding vat je de tekst kort samen: in maximaal vier regels. Wat je in elk geval moet noemen: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom.

3. Het belangrijkste bovenaan

Nu begin je met de eigenlijke tekst. Die tekst deel je in in twee of drie alinea’s, waarbij je begint met de belangrijkste informatie. Zorg dat je verhaal ook begrijpelijk is als de laatste alinea vervalt. Is er weinig ruimte in een medium, dan knippen ze die alinea er gewoon af.

4. Schrijf een lekker lopend verhaal

Een persbericht mag best leuk zijn om te lezen. Sterker nog: als je een lekker lopend verhaal schrijft, heb je meer kans op publicatie én op resultaat. Wel belangrijk: wees objectief. Wil je toch een mening geven? Gebruik dan een quote. En laat vakjargon achterwege. Hoe meer mensen het persbericht (kunnen) lezen en begrijpen, hoe beter.

5. Duidelijke tussenkoppen

Zorg voor witregels tussen de alinea’s en voor duidelijke tussenkoppen. Als lezers de koppen scannen, moeten ze in hoofdlijnen weten waar je tekst over gaat.

6. Zorg voor beeldmateriaal

Een foto of afbeelding maakt je persbericht aantrekkelijker. Bovendien val je dan meer op als het artikel wordt geplaatst. En daar doe je het toch voor.

7. Meer informatie

Is je verhaal klaar? Zet er dan letterlijk een streep onder. Daaronder zet je: Informatie voor de redactie. En daar weer onder zet je jouw contactgegevens, met eventuele link naar een site met aanvullende informatie.

Persbericht versturen

Zo, klaar! Nog een laatste check. Past alles op 1 A4? Heb je héél goed gecontroleerd of er geen fouten in staan? Dan plak je je bericht in de mail. NB: verstuur je persbericht NOOIT als bijlage. De kans dat je meteen in de prullenbak belandt, is dan wel heel groot.
In de onderwerpregel van je mail zet je: PERSBERICHT – de titel van je persbericht. Vervolgens plaats je alle mailadressen van redacties in het veld BCC. Wil je zeker weten dat het bericht goed is verzonden? Zet je eigen mailadres er dan ook bij. Dan volgt de laatste actie: klik op verzend!

Heb je zelf geen tijd om zelf persberichten op te stellen, maar wil je wel je zichtbaarheid vergroten? Schakel dan een professioneel PR-bureau in, dat je al het werk uit handen neemt. Van strategiebepaling, tot schrijven en verzenden. Neem bijvoorbeeld contact op met In de Schijnwerpers, De Bruijn PR of GoDigital PR & Content.

Persbericht vergroot je zichtbaarheid

Persbericht vergroot je zichtbaarheid

Wil je je zichtbaarheid vergroten, maar heb je geen enorm budget? Verstuur dan eens een persbericht. Als je het goed aanpakt, genereer je gratis publiciteit. Het resultaat: legio mensen die je zien én meer geloofwaardigheid.

Persbericht met nieuwswaarde

Voordat je nu meteen in de pen klimt: denk even na. Heb je echt iets te melden? En dan bedoel ik niet dat je dienstverlening fantastisch is. Want we mogen ervan uitgaan dat dat bij elk bedrijf zo is. Ik bedoel: heb je écht nieuws? Een nieuwe dienst? Een nieuw product? En dan bij voorkeur iets dat uniek is. Landelijk of regionaal. Ook een bijeenkomst, (gratis) kennismaking of productpresentatie kan interessant zijn. Het gaat erom dat je anderen iets te bieden hebt en dat je geen commercieel blabla-verhaal ophangt over hoe geweldig je bent.

Wie is je doelgroep?

Stuur je persbericht alleen naar die media die zich op jouw doelgroep richten. Een artikel over bedrijfsinformatiesystemen stuur je niet naar een huis-aan-huiskrant. Ben je uitvaartondernemer: dan juist wel. Maak dus een duidelijke selectie. Door alleen gericht relevante informatie te sturen, voorkom je irritatie bij de redactie. En ook al plaatsen ze jouw artikel dit keer misschien niet, je wordt dan in elk geval wel serieus genomen. Dat schept kansen voor de toekomst.

Persbericht of mail?

Je hoeft niet altijd een persbericht uit te werken om in het nieuws te komen. Heb je niets concreets of vernieuwends te melden, profileer jezelf dan als expert en deel je kennis. Zorg dan wel dat je een goed verhaal hebt. Of een duidelijke mening over iets dat op dat moment speelt in de samenleving. Als jij in de ICT zit en leerlingen veranderen hun proefwerkcijfers na een hack, dan kun je daar prima op aanhaken. Een kort berichtje of telefoontje volstaat.

De aanhouder wint

Redacties worden dagelijks overspoelt met berichten. Het kan dus best gebeuren dat jouw bericht wordt ondergesneeuwd. Heb je de voorgaande regels in acht genomen? Neem het dan niet persoonlijk op en probeer het op een later tijdstip gewoon nóg een keer.  De aanhouder wint. En daarmee geef jij je zichtbaarheid een enorme boost.

Oké, nu weet je of het zinvol is een persbericht te versturen en zo ja: aan wie. Ik geef je tips over hoe je zo’n persbericht opstelt.

Niet doet niets

Niet doet niets

Niet – je hoort dit stopwoord te pas en te onpas. Het stomme is: we gebruiken het vooral om het tegenovergestelde te benoemen. Het is niet moeilijk. Het is niet zonder succes. Wij berekenen niet de extra kosten. Maar… als mensen lezen, slaan ze ‘niet’ over. Dus wat blijft hangen? Het is moeilijk. Het is zonder succes. Extra kosten. Het beeld dat zo van je bedrijf ontstaat, wil je zeker vermijden. Zeg dus letterlijk wat je bedoelt en formuleer je teksten positief.

Het menselijk brein heeft een complexe gebruiksaanwijzing. Zo blijkt uit onderzoek dat we het woordje ‘niet’ wegfilteren, waardoor we iets anders onthouden dan werd bedoeld. Want waar denk jij aan als iemand zegt dat je niet aan een roze olifant moet denken? Juist! En toch gebruiken we de niet-constructie steeds opnieuw.

Positief formuleren

Iedereen weet dat je bij kinderen het negatieve gedrag moet negeren en juist moet focussen op het positieve. Als je heel gericht benoemd wat je wilt dat ze doen, boek je beduidend meer resultaat. ‘Praat zachtjes’, in plaats van ‘niet schreeuwen’. ‘Zit stil’, als alternatief voor ‘niet wiebelen’. Het werkt. Echt.

Bereik wat jij wilt

Maar als het in die context werkt, waarom houden we dan op andere vlakken hardnekkig vast aan het gebruik van het woordje niet? Het is een gewoonte geworden. En gewoonten zijn nou eenmaal lastig af te leren. Als je er op gaat letten, merk je pas hoe vaak je ‘niet’ eigenlijk gebruikt. Die bewustwording maakt dat je je taalgebruik gaandeweg kunt aanpassen. Da’s in het begin best lastig. Je hersens moeten zich soms behoorlijk in bochten wringen om een positieve zinsconstructie op te hoesten. Maar oefening baart kunst. En het zorgt dat jij bereikt wat je wilt. Zowel zakelijk als privé.

Twijfels uit je teksten schrappen

Er zijn nog meer mogelijkheden om te overtuigen met taal. In mijn andere blog krijg je diverse tips die twijfels uit je teksten schrappen.

5 tips voor een SEO blog

5 tips voor een SEO blog

Bloggen kost best wat tijd en moeite. Logisch dus dat je wilt dat die moeite loont. Schrijf daarom een SEO blog. Met Search Engine Optimization is je blog namelijk goed vindbaar in zoekmachines als Google en Bing. Dat betekent: meer lezers en meer resultaat. En daar doe je het uiteindelijk voor.

Voordat ik inga op de tips voor een SEO blog, doe ik nog even twee stappen terug. Het is namelijk belangrijk dat je eerst twee andere zaken aftikt. Je blogstrategie en de tips waardoor je blogs gelezen worden. Daarna is het pas tijd voor een volgende stap. De zoekmachineoptimalisatie van je blogs.

5 tips voor een SEO blog

  1. Kies je keyword

Je weet dat je maar één onderwerp per blog moet aansnijden. Dat maakt de keuze voor je keyword (zoekwoord) eigenlijk heel eenvoudig. Let er wel op dat je dit keyword niet al eerder hebt gebruikt. Een keyword kan uit één woord of uit meerdere woorden bestaan. Zo kan het keyword voor deze pagina ‘blog’ zijn, maar wordt het specifieker door er ‘SEO blog’ van te maken. Je kunt dat ook doen door bijvoorbeeld de plaatsnaam aan je keyword toe te voegen.

  1. Zet je keyword strategisch in

Per blog laat je het keyword terugkomen in:

  1. Paginatitel
  2. Kop van je artikel
  3. Inleiding
  4. Eerste tussenkopje
  5. Naam van de foto
  6. Externe links
  7. URL van de pagina

Zet het keyword zo ver mogelijk vooraan. Google vindt je keyword steeds minder interessant naar mate het meer naar achteren of naar onderen staat.

  1. Gebruik synoniemen en gerelateerde woorden

Natuurlijk is het belangrijk je keyword in je blog te gebruiken, maar een overkill werkt averechts. Het leest knap irritant en bovendien ziet Google dat als keyword-spam. Daarmee verslechter je je positie in de zoekresultaten juist. Gebruik daarom synoniemen van je keyword. Dat is prettiger voor je lezers én voor jezelf. Synoniemen.net is een handig hulpmiddel. Gebruik ook gerelateerde woorden. Voor blog zijn dat bijvoorbeeld woorden als website, internet, SEO en tekstschrijver.

  1. Voeg interne en externe links toe

Je verbetert je vindbaarheid door interne links te leggen: naar andere blogs of pagina’s op je eigen site. Voeg daarnaast externe links toe naar relevante websites. Laat de externe links openen in een nieuw venster, zodat je je bezoeker niet meteen kwijt bent.
De tekst waarmee je linkt en/of die vlakbij de link staat, moet iets met je keyword te maken hebben.

  1. Schrijf je eigen, unieke en relevante blogtekst

Schrijf je eigen blog. Dat klinkt voor de hand liggend, maar helaas zijn er genoeg mensen die menen dat ze een goede tekst gewoon kunnen kopiëren voor hun eigen site. Realiseer je dat Google je een stuk minder interessant vindt als je gaat knippen en plakken. Google houdt namelijk van unieke content. En echt: je hebt genoeg te vertellen. Vertel het dus gewoon op je eigen manier. Natuurlijk mag je bij anderen inspiratie opdoen, maar zorg dat de webteksten uniek én relevant zijn.

Handig hulpmiddel voor een SEO blog

Wil je zeker zijn van de zoekmachineoptimalisatie van je blog? Gebruik dan een eenvoudige, gratis plugin op je website, bijvoorbeeld van Yoast. Die werkt met ‘verkeerslichten’ en geeft per punt aan hoe je je tekst meer SEO maakt. Heb je groen licht? Dan is jouw blog SEO. Easy does it.

 

Zo schrijf je blogs die worden gelezen

Zo schrijf je blogs die worden gelezen

Je hebt de laatste tijd ongetwijfeld een blog voorbij zien komen dat je na één blik direct wegklikte. Niet interessant genoeg. Maar hoe zorg je nou dat jouw blog wél uitnodigt tot verder lezen? In m’n vorige blog heb ik al uitgelegd dat je eerst vijf stappen moet zetten, voordat je überhaupt begint met schrijven. Zo weet je zeker dat de inhoud van je blog aansluit op de interesses van je doelgroep én bijdraagt aan de realisatie van je bedrijfsdoelen. Nu is het tijd voor het echte werk: bloggen.

7 tips om blogs te schrijven die worden gelezen

1. Beperk je per blog tot één onderwerp

Dwing jezelf het onderwerp zo compact mogelijk te houden: het zorgt voor duidelijkheid. Lezers weten wat ze kunnen verwachten. Met elke sprong van de hak op de tak raak je lezers kwijt.

2. Zorg voor een aansprekende titel

De titel moet de aandacht trekken, onthullen waar je blog over gaat en tegelijkertijd nieuwsgierig maken. Dat is best een dingetje. Speel met woorden. Alliteratie, rijm, een woordgrapje… Wees creatief. Soms schrijf je sneller een compleet blog dan dat je een titel op papier zet. Neem er de tijd voor. Het is een van de meest essentiële onderdelen van je blog.

3. Schrijf een krachtige inleiding

Schrijf een bondige inleiding waarin jouw doelgroep zich meteen herkent. Dat doe je door het probleem of de vraag te benoemen waar jouw doelgroep mee zit. Vervolgens stip je kort aan dat jij in je blog de oplossing gaat beschrijven.

4. Structureer je tekst

In je blog neem je lezers bij de hand. Per alinea behandel je één onderwerp. De onderwerpen volgen elkaar op logische wijze op. Het kan handig zijn van tevoren even een kladje te maken van de structuur: dat geeft houvast tijdens het schrijven.
Boven elke alinea plaats je een kopje dat de lading dekt. De tussenkopjes maken in een oogopslag duidelijk waar jouw verhaal over gaat. Je kunt er ook voor kiezen de eerste zin van je alinea vet de maken. Zorg dan wel dat je de kern van die alinea meteen benoemt.

5. Witruimte geeft rust

Lees jij enorme lappen tekst op internet? Nee toch? Bij het zien van een enorme woordenbrij haak je al snel af. Wat in een boek wel werkt, werkt op internet niet. Dus: wil je dat jouw blog wordt gelezen, zorg dan dat je je tekst opknipt in stukjes van maximaal een regel of zes. Met een passend kopje erboven. Het geeft je lezers rust. En dwingt jou tot de kern te komen.

6. Gebruik visuele elementen

Een foto, afbeelding, video of opsomming maakt je blog aantrekkelijker. En zorgt ervoor dat je blog eerder wordt gelezen.

7. Vergroot de vindbaarheid van je blog

Om de spin-off van je blog verder te vergroten, zorg je natuurlijk dat deze goed vindbaar is. En dus schrijf je een SEO-blog: een blog dat Search Engine Optimized is.

Lees meer over een SEO-blog schrijven.

Bloggen of pochen? In 5 stappen naar een waardevol blog

Bloggen of pochen? In 5 stappen naar een waardevol blog

Bloggen is hartstikke in. Of al die blogs succesvol zijn, is de vraag. Vaak zijn blogs namelijk het doel op zich. Bedrijven horen dat bloggen vruchten afwerpt en dragen hun medewerkers op aan de slag te gaan. Het onderwerp doet er niet toe. Elke week publiceren, daar draait het om. Enige strategie ontbreekt. En wat gebeurt er dan? Bloggen wordt pochen. Wij, wij, wij, wij… Zitten klanten daarop te wachten? Nee! Maar wat willen jouw klanten dan wel lezen? Definieer in vijf stappen de inhoud van blogs die waardevol zijn voor klanten. En uiteindelijk ook voor jou!

Waardevol bloggen in 5 stappen

  1. Wat wil je bereiken?

Waar wil jij als bedrijf naar toe: wat zijn jouw doelen? Meer naamsbekendheid? Een expertstatus? Meer omzet?

  1. Wie moeten jouw blogs lezen?

Welke mensen kloppen bij jou aan? En zijn dat ook de mensen die je als klant wil hebben? Of ben je eigenlijk op zoek naar een andere doelgroep? Zet je in op bestaande klanten of wil je juist nieuwe klanten werven? Waar lopen zij tegenaan? Wat is hun probleem? Waar hebben ze moeite mee? Wat willen ze weten? Welke informatie helpt ze?

Maak je doelgroep zo specifiek mogelijk. Een puber spreek je op een andere manier aan dan een bejaarde. Live én in je blog. Het is dus onmogelijk één blog te schrijven dat alle doelgroepen aanspreekt.

  1. Stippel je strategie uit

OK: je kent je doel en je doelgroep. Dan is het nu tijd je strategie te bepalen. Want: leest jouw doelgroep wel blogs? Of kun je je tijd en energie beter in andere marketinguitingen steken? Bloggen om het bloggen is verspilde moeite. Tuurlijk: het kost even moeite om deze eerste drie stappen uit te werken, maar het loont zeker de moeite.
Is bloggen een goede manier om je doelgroep te bereiken? Stel dan vast waar je gaat bloggen, hoe je die blogs verder verspreidt op social media, hoe vaak je dat gaat doen en: wie dat gaat doen. Bloggen is tijdsintensief en het duurt best een tijd voordat het iets oplevert. Verwacht dus niet dat het meteen tot enorme resultaten leidt.

  1. Bepaal het onderwerp van je blog

Nu je weet wat je wilt bereiken, wie je doelgroep is en welke informatie zij zoeken, kun je eigenlijk meteen een lijstje opstellen met mogelijke onderwerpen. En die onderwerpen hebben allemaal betrekking op jouw werk. Eigenlijk rolt een groot deel van de blogs dus zo uit je pen. Eventueel onderbouw je dat verhaal verder met input uit kranten, tijdschriften of van internet.

  1. Kies een insteek die aanspreekt

Het is vooral zaak je blog een interessante draai te geven, zodat mensen het daadwerkelijk lezen. Een haakje dat de aandacht trekt. Dat kun je doen door tips te geven of door een persoonlijke ervaring of een onderwerp uit het nieuws gebruiken. Na de verkiezingen in de VS zagen heel wat mensen Trump als eyecatcher: ze grepen hem aan om hun producten of diensten onder de aandacht te brengen. Trump was hot, dus dat werkte goed. Kortom: weet je even niet welke insteek je moet kiezen? Kijk dan eens in de krant, in vakliteratuur of op twitter. Er is altijd wel een onderwerp dat aansluit op jouw werk.

Het echte werk kan beginnen: bloggen

Nu je het voorwerk hebt gedaan, heb je alle informatie voorhanden om blogs te schrijven die waardevol zijn voor jouw (potentiële) klanten. Blogs die bovendien op de langere termijn bijdragen aan jouw bedrijfsdoelen. Het echte werk kan beginnen. Bloggen.

Lees hoe je dat bloggen aanpakt.

 

 

 

Wanneer heeft jouw website voor het laatst gedoucht?

Wanneer heeft jouw website voor het laatst gedoucht?

Stel je voor dat je tien jaar lang niet zou douchen. Tien jaar niet naar de kapper. Geen haren kammen. Niet scheren. Geen schone kleren aan. BRR! Tien jaar je kantoor niet onderhouden dan? Niet stofzuigen of afstoffen. De vaat steeds verder opstapelen. Geen prullenbakken legen. De gaten en vlekken in je vloerbedekking laten voor wat ze zijn. MWAH: ook geen optie. Maar hoe kan het dan dat sommige bedrijven tien jaar lang niets aan hun website doen?

Je website is vaak de eerste indruk die je maakt. Het is je externe kantoor. En die eerste indruk kan ook heel goed de laatste zijn… Toch is de website voor veel bedrijven een ondergeschoven kindje. Ze hebben een site, maar daar is alles mee gezegd. Vervolgens vragen ze zich wel serieus af hoe het komt dat die site ze geen extra werk oplevert.

Sites met ‘het laatste nieuws’ uit 2011. Met links die niet werken. Met een structuur die in de loop der jaren volledig onbegrijpelijk is geworden. Met medewerkers die er niet meer werken. Met een oubollige uitstraling vol ouderwetse stockfoto’s én dito taalgebruik. Totaal achterhaald.

Tien jaar niets doen. Niets doen aan je uitstraling. Niets doen aan de inhoud van je producten en diensten. Niets nieuws communiceren… En toch had ik laatst echt een klant, die opbiechtte dat hij zijn site sinds de lancering, tien jaar geleden, niet meer had aangepast… Eigenlijk best bewonderenswaardig als je dan überhaupt nog bestaansrecht hebt. Een gemiste kans ook, want een goed onderhouden website draagt juist positief bij aan je bedrijfsresultaat.

De technische ontwikkelingen gaan razend snel. Wil je dat mensen jouw bedrijf als serieuze optie zien? Dan moet je structureel onderhoud plegen aan je site. Dat betekent: continue aandacht voor professionele content. Content die voor jouw doelgroep de moeite waard is om te lezen. Die de aandacht trekt. Die die aandacht vasthoudt. Die SEO is. Die jouw vindbaarheid vergroot. Het betekent ook: met enige regelmaat je hele site vernieuwen. Een rot dak vervang je tijdig, omdat het anders ten koste gaat van de rest van je pand. Dat geldt ook voor je website. Alleen gaat die helaas een stuk minder lang mee….

Dus: wil jij je zichtbaarheid én je concurrentiepositie verbeteren?

Verwoord dan krachtig en helder jouw kennis en kunde, jouw toegevoegde waarde, op je website. Schrijf gedegen webteksten en voeg structureel nieuwe content toe. Echt: een frisse, schoongespoelde website levert meer op.

7 tips voor een goede nieuwsbrief

7 tips voor een goede nieuwsbrief

Met een goede nieuwsbrief kom je steeds op het netvlies van je klanten. En dat is essentieel. Een klant moet je bedrijfsnaam of logo namelijk heel regelmatig zien, voordat je een serieuze optie wordt. Zorg dus dat je in beeld bent. Verstuur nieuwsbrieven, blog, mail, adverteer, publiceer… Laat van je horen. Met de tips hieronder trekt jouw nieuwsbrief zeker de aandacht. En houd je die aandacht ook vast.

7 tips voor een goede nieuwsbrief

  1. Trigger je klanten

Zodra je nieuwsbrief in een mailbox belandt, moet ie de aandacht trekken. Hoe? Door een pakkende onderwerpregel. Dus wat denk je: Nieuwsbrief 3, december, bedrijf X? Beter: Blijf op de hoogte van [onderwerp]. Of: 7 tips voor/om [onderwerp].

  1. Spreek je klant rechtstreeks aan

Gebruik de naam van de ontvanger in de aanhef. Zorg dus voor een goed e-mailbestand. Nieuwsbriefprogramma MailChimp gooit algemene mailadressen, zoals info@ en inkoop@, standaard uit de mailinglijst. En dat is niet voor niets.
Ook met een persoonlijke afzender nemen je kansen toe.

3. Maak ‘m specifiek

Zorg dat het onderwerp zoveel mogelijk aansluit op de interesses van je klant. Liever twee artikelen die toegevoegde waarde hebben, dan vijf artikelen waarvan er drie totaal irrelevant zijn. Hoe gerichter, hoe beter je de aandacht vasthoudt.

4. Maak ‘m mooi

Een goede nieuwsbrief is mooi opgemaakt. Vergroot je herkenbaarheid door de huisstijl(kleuren) te gebruiken. Gebruik ook afbeeldingen. Die trekken de aandacht en zeggen vaak meer dan een alinea tekst. In de diverse mailingprogramma’s maak je vrij eenvoudig een template voor je nieuwsbrief. Daarna is het een kwestie van steeds opnieuw vullen.

  1. Houd het kort

Houd je nieuwsbrief overzichtelijk. Bij lange lappen tekst zakt de moed je meteen al in de schoenen. Dus: krachtige koppen en korte teksten. Is een lezer geïnteresseerd in het onderwerp? Dan klikt hij op een link en belandt op een landingspagina van je website. Daar zet je ‘m natuurlijk aan tot verdere actie.

6. Verstuur op de juiste tijd

In de B2B-branche zijn de beste verzenddagen donderdag en vrijdag, rond 8.00 en 20.00 uur. Helaas weet je het nooit helemaal zeker of dat ook voor jouw branche geldt… Veel bedrijven versturen op deze tijdstippen hun nieuwsbrief. Misschien val je meer op als je juist op een ander moment op de send-knop klikt. Er zijn ook signalen dat mensen juist in hun weekend hun mails lezen. Een beetje experimenteren kan dus zeker geen kwaad.

  1. Schrijf overtuigend

Wil je dat je nieuwsbrief en landingspagina’s echt worden gelezen? Schrijf dan overtuigende teksten. Daar heb ik al heel wat blogs aan gewijd. In één daarvan geef ik je vijf schrijftips voor een succesvolle nieuwsbrief.

Wil jij regelmatig een goede nieuwsbrief versturen, maar heb je advies of ondersteuning nodig? Ik help je graag. Samen zorgen we voor resultaat.

Online copywriting vergroot concurrentievoordeel

Online copywriting vergroot concurrentievoordeel

Online copywriting in 60 minuten
recensie van het boek van Dimitri Lambermont

In zijn boek Online copywriting in 60 minuten stelt online copywriter Dimitri Lambermont dat ondernemers die meer betrokkenheid, vertrouwen en tevreden klanten willen, eerst hun webteksten moeten aanpakken. Online copywriting draagt namelijk bij aan je concurrentievoordeel. Maar… niemand leest, dus hoe zorg je dat jouw webteksten bijdragen aan jouw bedrijfsresultaat? Dit boek legt je stap voor stap uit hoe je de aandacht van lezers van begin tot eind vasthoudt. En ze aanzet tot actie.

Online copywriting – voorbereiding op het schrijven

Online copywriting in 60 minuten gaat niet alleen over tekstschrijven, het gaat ook over de stappen die hieraan vooraf moeten gaan. Lambermont laat zien dat je voor een goede tekst een stevig fundament nodig hebt. Door aandacht te besteden aan onderstaande elementen, zorg je voor herkenbaarheid en onderscheidend vermogen. Je doel: vertrouwen krijgen. Dus:

Waar wil je naartoe?

Je site moet bijdragen aan je bedrijfsresultaat. Formuleer een helder einddoel en ga aan de slag. Wat doen jouw concurrenten? Waar staat je bedrijf voor? Zijn jullie formeel/informeel? Salesgericht? Hiërarchisch? Wie ben je? Wat heb je te bieden?
Wat moet de content doen? Baken grenzen af. Wat heeft de lezer aan je? Ben jij de juiste partij?

Wie ben ik?

De lezer vraagt zich af wie jij bent. Waarom hij bij jou moet zijn. Bepaal wie je bent en wat je te bieden hebt. Wat is jouw onderscheidend vermogen? Waaraan ben je te herkennen? Hoe maak jij het verschil?

Formuleer missie, visie, kernwaarden en merkbelofte

Zorg dat ze weergeven waar je écht voor staat. Het gaat om jouw toekomstdroom, jouw passie. Om de bedrijfscultuur en dagelijkse omgangsvormen. Om authenticiteit. Lambermont geeft een aantal aansprekende voorbeelden uit de praktijk.

Online copywriting – aan de slag

Na deze inleidende theorie, begint het praktische deel van het boek. Schrijven!

Stap 1: Definieer je lezer

Richt al je kracht op één persoon en houd zijn aandacht vast. Online scannen mensen woorden, koppen, delen van de pagina… Ze lezen niet. 80% scrolt niet. Dus: zet je belangrijkste boodschap bovenaan en houd het kort en simpel.

Stap 2: Zorg voor een uitgebreide inventarisatie

Inventariseer:

·        Aanwezige (online) bedrijfsinformatie;

·        Communicatie-uitingen, -kanalen en –middelen;

·        Relevante interne gesprekspartners;

·        Zoektermen.

Stap 3: Bepaal hoe je wilt klinken

Hoe klinkt jouw organisatie als ‘persoon’? Zoek je eigen manier, die bij je past en zorg dat die overal eenduidig is: aan de telefoon, op internet, in mails, op social media….

Stap 4: Stel de tekstuele huisstijl vast

Leg je tekstuele huisstijl helder en beknopt vast. Lambermont geeft je tips & tricks, ook voor het creëren van draagvlak.

Stap 5: Keep going

Online copywriting is een continu proces. Site, blog, social media vragen dagelijks aandacht. Maak duidelijke afspraken over terugkerende werkzaamheden en zorg voor heldere kwaliteitseisen. Leg het redactionele proces stapsgewijs vast.

Stap 6: Bouw een webpagina op

Bij deze laatste stap geeft Lambermont een uitgebreide checklist, die zorgt dat je alle relevante elementen van een webtekst nog een keer kunt controleren. Super praktisch, omdat alles aan bod komt. Eén minpuntje: de volgorde is niet helemaal logisch. Lees dus de hele lijst even door voordat je begint. Heb je alle punten afgevinkt, dat zit je zeker goed!

Online copywriting in 60 minuten: ook voor iedereen die teksten láát schrijven

Online copywriting in 60 minuten is een praktische gids voor iedereen die zelf aan slag wil met z’n online content. Toch zou ook iedereen die online teksten láát schrijven dit boek eigenlijk eens moeten lezen. Zo worden zij zich ervan bewust dat online copywriting meer is dat wat woorden op papier zetten. Goede content schrijven: dat is een vak apart. Dit boek vormt een gedegen basis. Op de website van Managementboek vind je meer informatie.

Heb je hulp nodig bij het schrijven van je online content? Ik help je graag! Als copywriter of tekstschrijver: dat bepaal je zelf.