Artikelen met inhoud

 
Artikelen met inhoud

Artikelen geven je echt de ruimte om je bedrijf en expertise te laten zien. Laat zien wat je onderscheid van anderen. Zoom in op een onderdeel van je dienstverlening of een nieuw product. Afhankelijk van jouw bedrijfsdoelen, bepaal je waar je de focus legt. Een goed verhaal combineert gedegen informatie en een betrouwbaar gevoel. Je laat zien dat je een professional bent. En daar gaan mensen graag mee in zee.

Image
  1. Wat is het doel van je artikel?

Om tot een goed artikel te komen, formuleren we eerst het doel van je artikel. Wat wil je ermee bereiken? Je expertise delen binnen jouw vakgebied? Meer klanten? Meer bekendheid? Aandacht voor één specifiek(e) product of dienst? Nieuwe klanten werven of bestaande klanten informeren?

  1. Wat is je doel en wie is je doelgroep?

Daarna bepalen we je boodschap en doelgroep. Een artikel in een vakblad voor branchegenoten mag namelijk best vaktermen bevatten, maar dezelfde tekst is potentiële klanten wellicht onbegrijpelijk. Het is dus zaak een artikel te schrijven dat helemaal aansluit op de behoefte én het taalniveau en -gebruik van jouw doelgroepen. Zo weet je zeker dat je de aandacht van jouw doelgroep trekt en ook langere tijd vasthoudt.

  1. In welk medium ga je het artikel publiceren?

En in welk medium of welke media wil je dit artikel publiceren? Media hanteren allemaal verschillende richtlijnen. Vooral de lengte van de tekst is daarbij van belang. Hoeveel woorden mogen we maximaal gebruiken?

  1. Welke insteek kies je?

Heb je ook al over de insteek van het artikel nagedacht? Moet het een beschrijvend verhaal worden? Een interview? Of een combinatie van beide. Vaak heeft dat wel de voorkeur. Een verhaal wordt namelijk veel levendiger als je iemand aan het woord laat. Dat maakt het menselijker en vaak ook meer herkenbaar.

  1. Wie levert de input?

Heb je informatie die voor het artikel nodig is ergens op papier staan? Wie kan hier verder nog iets over zeggen of aan toevoegen? De directeur of een medewerker kan zijn zegje doen, maar ook een klant. Want juist door niet jezelf op de borst te kloppen, maar de ervaringen van een klant met jouw bedrijf te delen, win je vertrouwen.


Image
Een artikel geeft veel communicatiemogelijkheden

Met de keuze voor een medium maak je meteen een belanDeze laatste vraag is belangrijk, omdat je daarmee ook een duidelijke keuze maakt voor je doelgroep. Je kunt je artikel publiceren in een B2B magazine of vakblad en plaatst het vervolgens natuurlijk ook op je eigen website. Vaak heb je ook nog de keuze of je je artikel in een geprinte versie of online wilt publiceren. Door ook de ervaringen van jouw klanten te delen, win je vertrouwen.

Win vertrouwen met klantverhalen

Klantverhalen worden graag gelezen. Mensen zijn nou eenmaal nieuwsgierig wat anderen ergens van vinden. Vaak hechten ze daar meer waarde aan dan aan een verkooptekst. Zet die kennis ook in voor jouw bedrijf. Laat jouw klanten of opdrachtgevers vertellen over hun werk. Over de problemen waar ze tegenaan liepen en hoe jij die oploste. Over wat dat voor hen en de bedrijfsvoering betekende. Over de samenwerking en dienstverlening. Lezers zien dit als eerlijke, objectieve informatie, waardoor jij hun vertrouwen wint. Als jij een balletje opgooit bij jouw contactpersoon en mij het telefoonnummer geeft, schrijf ik een overtuigend klantverhaal voor je.


Image
Image
Mooi beeldmateriaal maakt je artikel aantrekkelijk

Een krachtig en pakkend artikel is prachtig natuurlijk, maar zorg ook voor goed beeldmateriaal. Dat is vaak hetgeen de eerste aandacht trekt en zorgt dat mensen het daadwerkelijk gaan lezen. Afhankelijk van het soort artikel, kijken we welk beeldmateriaal jouw verhaal het beste ondersteunt. Een foto? Een illustratie of infographic? Heb je het beeldmateriaal al voor handen? Perfect! En anders laten we het gewoon maken. Ik breng je graag in contact met iemand uit m’n netwerk die je verder helpt.