Online offline

Online of offline communiceren?


 

Online of offline communiceren?

 

Home Blog Online of offline communiceren?

Ons leven vindt steeds meer online plaats. Logisch dus dat je commercieel aan je online zichtbaarheid werkt. Via je website, social media, blogs en nieuwsbrieven. Maar denk ook aan offline – geprinte – uitingen. Juist door online en offline communicatie op elkaar af te stemmen vergroot je je zichtbaarheid. Lees de belangrijkste voor- en nadelen van beide media.

Voordelen online media

Online aan je naamsbekendheid en zichtbaarheid werken heeft zo z’n voordelen. Je publiceert een artikel en verspreidt het vervolgens met het grootste gemak op Twitter, Facebook en LinkedIn. Ook jouw volgers delen het bericht met één klik op de knop. Zo bereik je makkelijk, snel en goedkoop een hele hoop mensen. En omdat je online publicaties tot in eeuwigheid bewaard blijven, komt dat de vindbaarheid van je bedrijf ten goede. 

Nadelen online media

De keerzijde is dat mensen online heel selectief zijn in wat ze lezen. Ze scannen de tekst en trekt die niet direct hun aandacht, dan zijn ze weg. Bovendien krijgen ze zoveel informatie binnen, dat het überhaupt maar de vraag is of ze jouw bericht zien. Op het World Wide Web is ‘nieuws’ een relatief begrip. Nieuws is al binnen een dag oud. En ben je eenmaal weggeslikt, dan ben je ook echt uit beeld.

Voordelen van offline media

Offline media blijven relevant. Ook in deze tijd. Het is niet voor niets dat KLM na drie jaar toch weer van een online personeelsblad overstapte op een geprinte versie. 88% van de mensen geeft de voorkeur aan print, zo blijkt uit onderzoek. Ze vinden het meer ontspannen en besteden er meer tijd aan dan aan een online artikel. Gedrukte communicatiemiddelen blijven langer bewaard en worden door meerdere mensen gelezen. En omdat deze middelen zichtbaar ergens liggen, wordt er vaker aan je gedacht.

Nadelen van offline media

Offline media zijn duurder. Als je een professionele uitstraling wilt hebben, zul je je publicaties immers moeten laten opmaken door een vakkundige vormgever. Daarnaast heb je te maken met drukkosten en eventuele verzendkosten. In veel gevallen zul je ook een fotograaf moeten inschakelen. Online kun je makkelijk een foto van een lagere kwaliteit en resolutie plaatsen, maar in drukwerk komt dat al snel knullig en onprofessioneel over. 

Combineer het beste van twee werelden

Zakelijk boek je het beste resultaat door het beste van twee werelden te combineren. Online en offline. Helaas is er geen standaardoplossing hoe je dat het beste kunt doen. De ideale balans is namelijk voor elk bedrijf anders. Daar gaat een zoektocht – inclusief vallen en opstaan – aan vooraf. Het credo ‘meten is weten’ gaat hier zeker op. Want door afhankelijk van jouw product of dienst, doelen en doelgroepen gerichte keuzes te maken in je marketingmix, bereik je meer mensen en vergroot je je zichtbaarheid. En je resultaat.