Copywriter of tekstschrijver?

Copywriter of tekstschrijver?


 

Copywriter of tekstschrijver?

 

Home Blog Copywriter of tekstschrijver?

Copywriter of tekstschrijver? That’s the question. In de praktijk blijkt dat bedrijven soms niet weten bij wie ze hun opdracht moeten neerleggen. Op internet vind je hele verhandelingen over de verschillen, maar zijn die er eigenlijk wel? Dus: copywriter of tekstschrijver? Waar hebben we het eigenlijk over?

Kijk je bij Van Dale, dan staat daar:

Betekenis ‘copywriter’

co·py·wri·ter (de; m,v; meervoud: copywriters)
1 tekstschrijver

Tja… Wikipedia dan?

Copywriter

Een copywriter is een tekstschrijver die is gespecialiseerd in het schrijven van reclametekst en andere wervende teksten.

OK…

Lezen we verder:

Een copywriter is […] verbonden aan een reclamebureau […]. Hij doet echter meer dan alleen teksten schrijven. Vaak staat de copywriter […] aan de basis van het reclameconcept. Samen met de artdirector bepaalt hij het thema van een campagne, waarbij zij zich baseren op de communicatiestrategie van de opdrachtgever en gedetailleerde informatie over product, markt en doelgroep. […]

Copywriters schrijven dan afhankelijk van het doelpubliek zakelijke en commerciële teksten voor websites, folders, brochures, e-mailings of postmailings, verkoopbrieven, nieuwsbrieven, personeelsbladen of advertenties. […]

Maar… dat doet een tekstschrijver toch ook? Die baseert zich net zo goed op de communicatiestrategie, op die stip aan de horizon. Die zoekt net zo goed een overkoepelend thema of concept om alles in te passen. Gedegen kennis van de organisatie, bedrijfscultuur, producten of diensten en de doelgroep is voor iedere schrijver een must. Het is een vereiste om tot een pakkende tekst te komen die overtuigt en resultaat boekt. Net als creativiteit trouwens, want een tekst als een taaie schoenzool kun je beter meteen in de prullenbak knikkeren.

Het enige verschil lijkt te zitten in dat woordje reclame.

Wat zegt Wiki daarover?

Reclame

Reclame is een vorm van communicatie met het doel potentiële klanten over te halen tot aanschaf van producten en diensten.

Ja, hé… Een tekstschrijver heeft precies hetzelfde doel: klanten overhalen. Om te kopen óf om ze te overtuigen van jouw inzichten.

Kortom: copywriter of tekstschrijver… het doet er niet zo heel veel toe hoe je ‘t noemt. Als ze hun lezers maar meesleuren in hun verhaal en overtuigen op inhoud. En dan ook nog in foutloos Nederlands.

De opdrachtgever moet vooral op zoek naar een professional die bij zijn organisatie past. En als ze daarbij de voorkeur geven aan het ene etiketje boven het andere: mij maakt het niet uit.

Dus:

Wil je dat ik jouw bedrijf als copywriter of tekstschrijver op een krachtige en overtuigende wijze bij jouw doelgroep onder de aandacht breng? Neem dan zeker contact met me op.