Webteksten

 
Webteksten

Krachtige webteksten maken het verschil tussen verder lezen of wegklikken. Tussen gezien worden of onzichtbaar zijn. Online is zoveel informatie te vinden, dat mensen de content razendsnel scannen. Spreekt het aan? Dan kijken ze verder. Boeit het niet? Dan ben je met één klik op de muis voorgoed uit beeld verdwenen. Het is dus zaak dat je webteksten de aandacht trekken én vasthouden.


Image
Image

Compacte teksten die de aandacht vasthouden


Schrijven voor internet vergt een andere aanpak dan schrijven voor geprinte media. Online wordt nu eenmaal anders gelezen dan offline. De twee allergrootste verschillen? Mensen lezen minder en ze haken eerder af. Wil je dat je teksten online wat opleveren, dan moet je ze dus gericht voor dit medium schrijven. Een heldere titel en tussenkoppen van alinea’s zijn onmisbaar. Ze maken je pagina ‘scanbaar’: ze vertellen in één oogopslag jouw verhaal. Daarnaast is het belangrijk dat je je tekst compact houdt. Pas als je mensen echt hebt geïnteresseerd, kun je de diepte in en tot in detail je verhaal vertellen. Tot die tijd geldt: houd het kort.


Van lezers naar klanten


Bij website teksten is het belangrijk dat je helder en bondig toelicht wat jouw toegevoegde waarde voor klanten is. Waar jij voor staat. Wat het ze oplevert als ze voor jou kiezen. Je leidt ze stap voor stap door je website heen, laat ze met alle aspecten van je dienstverlening kennismaken en geeft ze het gevoel dat het eigenlijk vanzelfsprekend is een volgende stap te zetten. Een bestelling plaatsen. Of contact opnemen.

Image
Image
SEO webteksten verbeteren je vindbaarheid

Om te zorgen dat jouw bedrijf ook wordt gevonden op internet en goed scoort in de zoekmachines, heb je SEO webteksten nodig. Daarbij geef je in je CRM-systeem (bijvoorbeeld Wordpress) per pagina aan op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Daar wordt de tekst helemaal op afgestemd. Deze teksten zijn wat langer dan de teksten die hierboven genoemd worden. Blogs of nieuwsberichten zijn perfect om SEO te schrijven. Ze zorgen dat er regelmatig nieuwe content op je website staat: daar houden zoekmachines van. En omdat je ze makkelijk deelt op social media of in een nieuwsbrief, vergroot je je zichtbaarheid en genereer je tegelijkertijd verkeer naar je site. En ook dat vinden de zoekmachines belangrijk. Zo neemt je zichtbaarheid en vindbaarheid met elk SEO-artikel verder toe.