Bloggen of pochen

Bloggen of pochen? In 5 stappen naar een waardevol blog


 

Bloggen of pochen? In 5 stappen naar een waardevol blog

 

Home Blog Bloggen of pochen? In 5 stappen naar een waardevol blog

Bloggen is hartstikke in. Of al die blogs succesvol zijn, is de vraag. Vaak zijn blogs namelijk het doel op zich. Bedrijven horen dat bloggen vruchten afwerpt en dragen hun medewerkers op aan de slag te gaan. Het onderwerp doet er niet toe. Elke week publiceren, daar draait het om. Enige strategie ontbreekt. En wat gebeurt er dan? Bloggen wordt pochen. Wij, wij, wij, wij… Zitten klanten daarop te wachten? Nee! Maar wat willen jouw klanten dan wel lezen? Definieer in vijf stappen de inhoud van blogs die waardevol zijn voor klanten. En uiteindelijk ook voor jou!

Waardevol bloggen in 5 stappen

  1. Wat wil je bereiken?

Waar wil jij als bedrijf naar toe: wat zijn jouw doelen? Meer naamsbekendheid? Een expertstatus? Meer omzet?

  1. Wie moeten jouw blogs lezen?

Welke mensen kloppen bij jou aan? En zijn dat ook de mensen die je als klant wil hebben? Of ben je eigenlijk op zoek naar een andere doelgroep? Zet je in op bestaande klanten of wil je juist nieuwe klanten werven? Waar lopen zij tegenaan? Wat is hun probleem? Waar hebben ze moeite mee? Wat willen ze weten? Welke informatie helpt ze?

Maak je doelgroep zo specifiek mogelijk. Een puber spreek je op een andere manier aan dan een bejaarde. Live én in je blog. Het is dus onmogelijk één blog te schrijven dat alle doelgroepen aanspreekt.

  1. Stippel je strategie uit

OK: je kent je doel en je doelgroep. Dan is het nu tijd je strategie te bepalen. Want: leest jouw doelgroep wel blogs? Of kun je je tijd en energie beter in andere marketinguitingen steken? Bloggen om het bloggen is verspilde moeite. Tuurlijk: het kost even moeite om deze eerste drie stappen uit te werken, maar het loont zeker de moeite.
Is bloggen een goede manier om je doelgroep te bereiken? Stel dan vast waar je gaat bloggen, hoe je die blogs verder verspreidt op social media, hoe vaak je dat gaat doen en: wie dat gaat doen. Bloggen is tijdsintensief en het duurt best een tijd voordat het iets oplevert. Verwacht dus niet dat het meteen tot enorme resultaten leidt.

  1. Bepaal het onderwerp van je blog

Nu je weet wat je wilt bereiken, wie je doelgroep is en welke informatie zij zoeken, kun je eigenlijk meteen een lijstje opstellen met mogelijke onderwerpen. En die onderwerpen hebben allemaal betrekking op jouw werk. Eigenlijk rolt een groot deel van de blogs dus zo uit je pen. Eventueel onderbouw je dat verhaal verder met input uit kranten, tijdschriften of van internet.

  1. Kies een insteek die aanspreekt

Het is vooral zaak je blog een interessante draai te geven, zodat mensen het daadwerkelijk lezen. Een haakje dat de aandacht trekt. Dat kun je doen door tips te geven of door een persoonlijke ervaring of een onderwerp uit het nieuws gebruiken. Na de verkiezingen in de VS zagen heel wat mensen Trump als eyecatcher: ze grepen hem aan om hun producten of diensten onder de aandacht te brengen. Trump was hot, dus dat werkte goed. Kortom: weet je even niet welke insteek je moet kiezen? Kijk dan eens in de krant, in vakliteratuur of op twitter. Er is altijd wel een onderwerp dat aansluit op jouw werk.

Het echte werk kan beginnen: bloggen

Nu je het voorwerk hebt gedaan, heb je alle informatie voorhanden om blogs te schrijven die waardevol zijn voor jouw (potentiële) klanten. Blogs die bovendien op de langere termijn bijdragen aan jouw bedrijfsdoelen. Het echte werk kan beginnen. Bloggen.

Lees hoe je dat bloggen aanpakt.