Tekst verbeteren

3 HR-trends die jouw tekst verbeteren


 

3 HR-trends die jouw tekst verbeteren

 

Home Blog 3 HR-trends die jouw tekst verbeteren

Als een bedrijf vroeger een goede naam had, kon het daar eindeloos op teren. M’n vader werkte bijna vijftig jaar bij Rijkswaterstaat. En dronk altijd Douwe Egberts koffie. Zonder er bij na te denken. Een bedrijf of merk was wat het was en medewerkers en klanten voegden zich daarnaar. Ze zijn er nog steeds: bedrijven die vooral zichzelf heel belangrijk vinden. Dat merk je bij de werving van nieuwe medewerkers én in hun algemene communicatie. En in beide gevallen werkt dat niet meer. Lees de HR trends die ook jouw tekst verbeteren.

Toen ik een blog schreef voor één van mijn opdrachtgevers, stuitte ik op een artikel waarin Tom Haak, directeur van het HR Trend Instituut, relevante HR-trends signaleert. En een aantal van die trends zijn zeker ook voor jouw communicatie van belang. Voor je website, blogs, nieuwsbrieven, folders… Zo schrijf je teksten die je klanten boeien en jou wat opleveren. 

HR-trends die jouw tekst verbeteren

Trend 1: Individualisme

Wat was het leven vroeger gemakkelijk. Zowel bij HR als in teksten richtte je je gewoon tot iedereen. Doelgroepen? Huh? Natuurlijk zijn er nog steeds bedrijven die menen dat ze daarmee wegkomen. Toch ontkom je er in de praktijk niet aan je doelgroepen te definiëren. Die bepalen je tone of voice. De media die je inzet. Het maakt namelijk nogal een verschil of je zakelijke beleggers of installateurs wilt overtuigen. Heb je verschillende doelgroepen? Stel dan ook verschillende teksten op. Richt je direct tot je lezer en zorg dat hij zich persoonlijk voelt aangesproken.

Trend 2: Power to the people 

Vroeger bepaalden bedrijven hoe en wat er gebeurde. Wilde je daar werken? Wilde je er iets kopen? Dan had je je te schikken naar de mores van de organisatie. Naar het standaardaanbod dat er was. Bedrijven hadden de macht. Wat klanten of (potentiële) medewerkers wilden, was van ondergeschikt belang. Maar tegenwoordig vindt de klant met één klik op de knop tien anderen, die hetzelfde doen of bieden als jij. Jouw klant zit aan de knoppen. En daar kun je maar beter rekening mee houden. Zorg dus dat je je klanten pleast. Denk na over wat zij willen. Waar zij behoefte aan hebben. En geef daar in je teksten antwoord op.

Trend 3: Meer openheid 

Je salaris. Je ervaringen met een (oud-)werkgever. Daar werd vroeger niet over gesproken. Nu wordt het gewoon online gedeeld. Het is belangrijk je daarvan bewust te zijn. Als je dingen onder het vloerkleed veegt en ze komen uit, heb je de poppen aan het dansen. Bedenk dat openheid ook z’n positieve kanten heeft. Legitimiteit en vertrouwen. Minder kans op reputatieschade. Maar let wel op waarover je communiceert. Uit onderzoek blijkt namelijk dat communiceren over negatieve zaken leidt tot de minst positieve reputatie.

Bovenstaande HR trends (en trends in z’n algemeenheid) hebben altijd impact op hoe jij je als bedrijf het beste kunt presenteren. Wil jij daar met je teksten op aanhaken? Dan help ik je graag verder. Neem gewoon een keer contact op, dan bespreken we de mogelijkheden.