Profileren je bedrijf

Profileer je bedrijf als een pro: maak bewuste keuzes


 

Profileer je bedrijf als een pro: maak bewuste keuzes

 

Home Blog Profileer je bedrijf als een pro: maak bewuste keuzes

Als startende freelancer had ik het geluk dat ik een goede vormgever had die mijn visitekaartjes ontwierp en bestelde. Zij zorgde ervoor dat ik écht mooie kaartjes had. Kaartjes die kwaliteit en professionaliteit uitstralen. Ik had zelf er eigenlijk helemaal niet bij stilgestaan. Tot ik tijdens mijn allereerste netwerkbijeenkomst mijn kaartje aan iemand gaf. ‘Oh, gelukkig geen Vistaprint!’ Dat was wel echt een bewustwordingsmomentje. Hoe zit dat bij jou? Denk jij er wel ‘s over na hoe je bedrijf op klanten overkomt?

Bewuste keuzes

Natuurlijk kun je bij elke willekeurige drukker kiezen voor de goedkoopste optie of voor een wat luxere variant van je visitekaartjes en drukwerk. Feitelijk maakt het niet uit wat je kiest, als je maar bewust kiest wat bij jouw bedrijf past. Is jouw boodschap dat je de allergoedkoopste bent? Dan hoeft het niet allemaal heel chic te zijn. Het is dan zelfs verwarrend als je heel glossy materialen gebruikt. Maar bied jij als bedrijf hoogstaande kwaliteitsoplossingen, dan wek je juist wel vertrouwen door die kwaliteit op alle fronten uit te stralen. Profileer je bedrijf dus op de manier die bij je werkzaamheden en bedrijfscultuur past.

Hand op de knip

Het is een valkuil voor starters om soms teveel de hand op de knip te houden. Maar ook bestaande bedrijven gaan er wel ‘s de mist mee in. En dat geldt niet alleen voor hun visitekaartjes, maar ook voor andere communicatie-uitingen. Voor hun website, offertes, folders en brochures, nieuwsbrieven en mailings… De opmaak lijkt zelf in elkaar te zijn gedraaid. Het is het allemaal nét niet. Ook qua inhoud gaat het soms flink mis.

Geld bespaard? Of omzet misgelopen?

Mensen kruipen nogal eens zelf achter hun pc om hun bedrijfstekst op papier te zetten. Het eerste wat ze benoemen? Hun bedrijfsnaam en hoe goed ze wel niet zijn. Bij de wensen en vragen van hun doelgroep staan ze niet stil. Net zo min als bij kromme zinnen en taalfouten. Snel bespaard, denken ze. Tja… Je kunt het ook omdraaien. Wat leveren die teksten je uiteindelijk op? En dan is het nog maar de vraag of je werkelijk hebt bespaard. Want als potentiële klanten jouw communicatie-uitingen scannen en meteen afschrijven, heb je er wel tijd en geld ingestoken, maar loop je omzet mis…

Wat je uitstraalt, krijg je terug

Ik had ooit een baas die het verwoordde als: ‘Wat je uitstraalt, krijg je terug.’ En zo werkt het echt. Hij had het dan wel over de uitstraling die je als persoon hebt, maar het is zeker ook van toepassing op de uitstraling van je bedrijf. En dan is de vraag: wat wil jij eigenlijk uitstralen? Maak een bewuste keuze. Daarbij het draait het zeker niet altijd om luxe en topkwaliteit, maar je wilt toch op z’n minst serieus worden genomen. Profileer je bedrijf dus als een professional.

Profileer je bedrijf als een pro

Uitstraling gaat verder dan het soort papier, de opmaak van je online en offline communicatiemiddelen en je teksten. Het gaat ook om de mensen die er werken. De manier waarop zij omgaan met hun klanten. Je kantoor. Al deze aspecten moeten op elkaar zijn afgestemd, zodat het totaalplaatje klopt. Daarbij is het in sommige gevallen verstandig expertise van buitenaf in te vliegen. Schakel iemand in voor je marketingcommunicatie, de vormgeving, fotografie of teksten. Zo kun jij je gewoon richten op datgene waar jouw hart ligt en profileer jij je moeiteloos als een echte pro.

Lees de schrijftips om zelf goede teksten te schrijven