Blogs Tekst²

Tekst2

Teksten met resultaat

Bedrijfscultuur & tekst – onlosmakelijk met elkaar verbonden


Bedrijfscultuur & tekst – onlosmakelijk met elkaar verbonden


4 tips voor teksten die je omzet verhogen

Hoe presenteer jij je bedrijf? Zoals iedereen in jouw branche dat doet? Of als jezelf? Eigen. Herkenbaar. Betrouwbaar ook. Je bent immers trouw aan jezelf. Echt. Mensen voelen dat feilloos aan. Toch gaat het nogal eens mis. Dan heb je een prettig, open gesprek, maar zijn alle geschreven uitingen taai om te lezen. Mega oubollig en formeel. Bedrijfscultuur en tekst liggen mijlenver uiteen. Waarom? Omdat sommige bedrijven denken dat het zo hoort. Of omdat ze denken dat het professioneel overkomt. Maar eigenlijk slaan ze de plank finaal mis. Want voor potentiële klanten is het verwarrend. Ze haken af. Vier tips hoe je die klanten juist binnenhaalt. 

Investeren in bedrijfscultuur loont

Als je professioneel en betrouwbaar wilt overkomen, is het belangrijk dat jouw bedrijfscultuur in al je communicatie-uitingen herkenbaar naar voren komt. En dat die eenduidig is. Ben je tijdens een gesprek reuze amicaal en informeel, maar verstuur je vervolgens een mail in de u-vorm, die begint met geachte en eindigt met hoogachtend? Dan krabt jouw klant zich nog ’s achter z’n oren. Hij snapt niet waar hij aan toe is. Uniform en helder jouw bedrijfscultuur uitstralen: daar draait het om. Qua beeld én qua tekst. Gewoon zijn wie je bent. Coolblue is daar een aansprekend voorbeeld van. En het mooie is: investeren in je bedrijfscultuur levert je ook echt meer omzet op. 

4 tips voor teksten die bij jouw bedrijfscultuur passen én je wat opleveren

Tip 1: Bepaal jouw bedrijfscultuur

Hoe is de cultuur binnen je bedrijf? Gewoon, onderling? Hoe gaan jullie met elkaar om? Amicaal? Zakelijk? Hoe kleden jullie je? Formeel? Informeel? Waar worden jullie in je werk blij van? Wat zijn jullie (langetermijn) doelen? Als je dat op een rijtje hebt, kijk dan eens met een frisse blik naar je communicatie-uitingen: passen die bij die cultuur? Want natuurlijk mag je je best een beetje aanpassen aan de markt en je klanten, maar laat vooral ook jezelf zien. Laat zien waar je voor staat. Dat wordt namelijk gewaardeerd! Juist die authenticiteit maakt jou anders dan de meute. Dat maakt dat je opvalt. Dat je mensen aanspreekt. Het is je sterke kant. Je kracht. Je toegevoegde waarde. Benut die.

Tip 2: Schrijf in spreektaal

Zorg dat je teksten voelen alsof je met je klanten in gesprek bent. Spreek je mensen normaal aan met je? Dan doe je dat ook in je communicatiemiddelen. Ben je altijd wat formeler? Dan is u een vanzelfsprekende keuze; ook in je tekst.
Schrijf verzorgde spreektaal. Gebruik jij ooit woorden als dientengevolge, daaromtrent, alsmede of welke als je met iemand praat? Nee toch? Laat ze dan ook in je teksten achterwege.

Tip 3: Denk aan je doelgroep

Jij bent expert binnen jouw vakgebied. Maar over hoeveel kennis beschikt jouw potentiële klant? Pas je taalgebruik daarop aan. Over het algemeen geldt: houd het simpel en vermijd vakjargon. Is vakjargon onvermijdelijk? Licht het dan toe. Je mag er niet vanuit gaan dat iedereen begrijpt wat je bedoelt. Want degenen die beslissen of ze met jou in zee gaan, zijn lang niet altijd degenen die inhoudelijk weten hoe de vork in de steel zit. 

Tip 4: Schrijf al je teksten in één stijl

Ga je met je teksten aan de slag, beperk je dan niet alleen tot de teksten van je website, folders en nieuwsbrieven. Kijk ook eens naar de brieven en mails die de deur uitgaan. Naar de offertes. Zorg dat alles in één stijl is geschreven, dat het totaalplaatje klopt. Zo weet je klant precies waar hij aan toe is en win je vertrouwen. 

Met deze tips schrijf je teksten die passen bij wie jij als bedrijf bent. En trek je dus ook de klanten aan die bij je passen. Misschien helpt m’n blog met schrijftips voor goede commerciële teksten je ook nog een stapje verder op weg. Zie je door de bomen het bos niet meer? Dan mag je me natuurlijk altijd even bellen: ik help je graag verder. 

PS: Als je toch bezig bent: kijk ook ’s hoe medewerkers jouw klanten aan de telefoon of tijdens een gesprek benaderen. Past die manier van communiceren in het totaalplaatje?