SEO webteksten

5 tips voor SEO webteksten


 

5 tips voor SEO webteksten

 

Home Blog 5 tips voor SEO webteksten

Iedereen kan een tekst schrijven voor een website. Maar hoe zorg je dat Google die site ook echt vindt? Met deze vijf aandachtspunten maak je echte SEO webteksten (Search Engine Optimization) van je verhaal. En stijgt jouw site op de lijst met zoekresultaten.

Zo schrijf je SEO webteksten

1. Keywords

Per webpagina kies je één keyword (zoekwoord) dat je laat terugkomen in:

• Paginatitel
•  Kop van je artikel
•  Inleiding
•  Eerste tussenkopje
•  Naam van de foto
•  Externe links
•  URL van de pagina

Je kunt ook meerdere keywords verwerken, bijvoorbeeld: tekstschrijver Breda in plaats van tekstschrijver. Zo maak je het specifieker en unieker.
Zorg dat het keyword altijd zo ver mogelijk vooraan staat. Hoe verder het woord naar onderen of naar achteren staat, hoe minder relevant Google het vindt.

Om de zoekwoorden voor je website te bepalen, kun je gebruik maken van de Keywordplanner.

2. Synoniemen

Gebruik synoniemen van je keyword, zodat de tekst leesbaar blijft. Bovendien: als je je keyword te vaak gebruikt, ziet Google dat als keyword-spam. www.synoniemen.net kan helpen.

3. Gerelateerde woorden

Google zoekt ook naar woorden die zijn gerelateerd aan jouw keyword. Gerelateerde woorden voor Frankrijk zijn bijvoorbeeld: Parijs, Eiffeltoren, stokbrood en Champagne.

4. Links

Leg externe links naar relevante websites. Laat de link openen in een nieuw venster, zodat je je bezoeker niet meteen kwijt bent.
Leg ook interne links, waarbij je doorlinkt naar pagina’s op je eigen site.

Zorg dat de tekst waarmee je linkt en/of die vlakbij de link staat, iets met je keyword te maken heeft.

5. Unieke, relevante en goede tekst

Het lijkt een open deur, maar zorg dat je tekst uniek is. Zodra je kopieert van andere websites zak je op de ranglijst. Zorg dat je echt goede webteksten schrijft, die specifiek voor dit medium zijn geschreven. De teksten moeten prettig leesbaar zijn en mensen moeten zich er in herkennen. Want je kunt nog zo hoog ranken op Google, bij een onbegrijpelijk verhaal haken je lezers alsnog af.

Ten slotte

Natuurlijk: SEO webteksten zijn belangrijk. Maar niet alleen de inhoud van je website bepaalt hoe hoog je eindigt in de rankings. Ook de manier waarop je website technisch is ingericht en opgebouwd heeft grote invloed. Richard Vermeer van Social Pepper heeft alles in huis om ook jouw online aanwezigheid te verbeteren.