Blogs Tekst²

Tekst2

Teksten met resultaat

Persbericht vergroot je zichtbaarheid

Persbericht vergroot je zichtbaarheid

Wil je je zichtbaarheid vergroten, maar heb je geen enorm budget? Verstuur dan eens een persbericht. Als je het goed aanpakt, genereer je gratis publiciteit. Het resultaat: legio mensen die je zien én meer geloofwaardigheid.

Persbericht met nieuwswaarde

Voordat je nu meteen in de pen klimt: denk even na. Heb je echt iets te melden? En dan bedoel ik niet dat je dienstverlening fantastisch is. Want we mogen ervan uitgaan dat dat bij elk bedrijf zo is. Ik bedoel: heb je écht nieuws? Een nieuwe dienst? Een nieuw product? En dan bij voorkeur iets dat uniek is. Landelijk of regionaal. Ook een bijeenkomst, (gratis) kennismaking of productpresentatie kan interessant zijn. Het gaat erom dat je anderen iets te bieden hebt en dat je geen commercieel blabla-verhaal ophangt over hoe geweldig je bent.

Wie is je doelgroep?

Stuur je persbericht alleen naar die media die zich op jouw doelgroep richten. Een artikel over bedrijfsinformatiesystemen stuur je niet naar een huis-aan-huiskrant. Ben je uitvaartondernemer: dan juist wel. Maak dus een duidelijke selectie. Door alleen gericht relevante informatie te sturen, voorkom je irritatie bij de redactie. En ook al plaatsen ze jouw artikel dit keer misschien niet, je wordt dan in elk geval wel serieus genomen. Dat schept kansen voor de toekomst.

Persbericht of mail?

Je hoeft niet altijd een persbericht uit te werken om in het nieuws te komen. Heb je niets concreets of vernieuwends te melden, profileer jezelf dan als expert en deel je kennis. Zorg dan wel dat je een goed verhaal hebt. Of een duidelijke mening over iets dat op dat moment speelt in de samenleving. Als jij in de ICT zit en leerlingen veranderen hun proefwerkcijfers na een hack, dan kun je daar prima op aanhaken. Een kort berichtje of telefoontje volstaat.

De aanhouder wint

Redacties worden dagelijks overspoelt met berichten. Het kan dus best gebeuren dat jouw bericht wordt ondergesneeuwd. Heb je de voorgaande regels in acht genomen? Neem het dan niet persoonlijk op en probeer het op een later tijdstip gewoon nóg een keer.  De aanhouder wint. En daarmee geef jij je zichtbaarheid een enorme boost.

Oké, nu weet je of het zinvol is een persbericht te versturen en zo ja: aan wie. Wil je aan de slag? Lees dan de tips over hoe je zo’n persbericht opstelt.